• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  HABERLER  |  GÖRÜNTÜLÜ HABERLER  |  ÖZEL RÖPORTAJ  |  İHALELER  |  FİNANS  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

“e-Spor, dünya spor ekonomisindeki en önemli 3 organizasyondan biri olacak”

01 Nisan 2017 Cumartesi 09:00
12
14
16
18

“e-Spor, dünya spor ekonomisindeki en önemli 3 organizasyondan biri olacak”

   ► Espor hakkında bilinmeyenleri, gelişimini, son yıllarda trend haline gelişini, espor’un dünya ve Türkiye ekonomisini ve daha bir çok konuyu Hürriyet Gazetesi Yazarı ve eSpor Uzmanı Koray Durkal ile konuştuk

           KENAN YEŞİL     
     Dünya’da her geçen gün ekonomisi büyüyen eSpor’a yatırımlar gün geçtikçe artıyor. Futbol kulüpleri, yıldız futbolcular, dünyanın önde gelen firmaları, televizyon kanalları, günümüzde küçük sponsorluklarla gelecekte büyük servete dönüşecek olan yatırımlar yapıyor. Stadyumları dolduran seyircilerin yeşil sahalardan çekilerek salon sporlarına ilgi göstermeye başlamasıyla birlikte espor’a olan ilgiyi daha da artırıyor. Espor hakkında bilinmeyenleri, gelişimini, son yıllarda trend haline gelişini, espor’un dünya ve Türkiye ekonomisini ve daha bir çok konuyu Hürriyet Gazetesi Yazarı ve eSpor Uzmanı Koray Durkal ile konuştuk.

     Kısaca bize eSpor nedir anlatır mısınız?
     Kısaca dijital oyunların ve sporun birleşmesinden doğan bir kavram. Tanımı biraz daha açarsak; dijital oyunların, profesyonel olarak düzenlenen lig ve turnuvalarda kulüplere yada bağımsız organizasyonlara  bağlı lisanslı oyuncular tarafından belli kurallar çerçevesinde hayata geçirilmesi anlamına geliyor.

     Dünya’da espor nasıl ortaya çıktı? Türkiye’de ne zaman kendini göstermeye başladı?
     Aslında eSpor’un geçmişi bundan 37 yıl öncesine dayanıyor. 1980’li yıllarda ilk adımını atmaya başlayan eSpor, 90’lı dönemlere gelindiğinde devrimin önemli adımlarından birini attı. 1997’deki Quake turnuvası bunun öncülerinden biri olarak kabul edilir. Hatta turnuva şampiyonuna oyunun tasarımcısına ait olan Ferrari hediye edildi. Türkiye’de ise milat olarak 2013 yılını gösterebiliriz. Riot Games’in Türkiye ofisini açmasıyla birlikte eSpor alanında büyük bir sıçrama yaşandı.

     Son yıllarda trend haline gelmesinin nedenleri neler?
     Bunun birkaç nedeni var aslında. Öncelikle görselliğin üst düzeyde olması eSpor’a olan ilginin temelini oluşturuyor. Bir diğer neden oyun içinde aksiyonun sürekli olması ve adrenalinin hiç düşmemesi. Yani ne oynayanları ne de izleyenleri asla sıkmıyor. Ve elbette genç kitlenin buna gösterdiği yoğun ilgiyle birlikte artan izlenilirlik oranları.

     4-Juniper Research'ün yayınladığı rapora göre eSpor’dan elde edilen gelirler 2021 yılına kadar 3.5 milyar dolara ulaşacak. Şu anda espor’un dünya ekonomisindeki yeri nedir?
     Şu bir gerçek eSpor geleneksel sporlarla yarışır bir hale geldi. 2016 verilerine baktığımızda eSpor’un dünya pazarındaki gelirinin 1,5 ile 1,8 milyar dolar arasında olduğunu görüyoruz. Juniper Research’ün raporunu bende okudum. Şu bir gerçek spor yayıncılığının geleceğini de eSpor oluşturacağa benziyor. Ve çok yakında sadece Twitch ya da YouTube gibi mecralardan değil televizyonlardan da eSpor karşılaşmalarını izleyeceğiz. Şu an için bir futbol ya da basketbol kadar olmasa da büyüme rakamlarına bakacak olursak 2021 yılına kadar beklenen rakamların bile üzerine çıkıp dünya spor ekonomisindeki 3 önemli organizasyondan biri olacağını düşünüyorum.

     Türkiye’de espor ekonomisinin büyüklüğü hakkında bizleri bilgilendirir misiniz?
     Şöyle bir gerçek var Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray gibi kulüplerimiz eSpor’a dahil olduktan sonra işin hacmi daha da büyüdü. Ancak şu anda bir yatırım döneminden geçiyorlar. Yani emekleme dönemindeler. İlerleyen zamanlarda bu yatırımlarının karşılıklarını da almaya başlayacaklar. League of Legends ligine futbol ve basketbolda olduğu çok yakın zamanda önemli bir sponsor dahil olacak. Türkiye’deki ekonomisi hakkında sayısal bir veri vermem çok doğru olmayabilir ancak önümüzdeki 5 yıl içinde milyar dolarlık bir ekonomiden bahsedeceğimiz kanaatindeyim.

     Espordaki başlıca oyunlar hangileri bunlar hakkında kısa bilgi verir misiniz?
     League of Legends, Dota 2,  FIFA 17, Counter Strike: GO ilk aklıma gelen oyunlar. League of Legends (Efsaneler Ligi) ve Dota 2  MOBA türü strateji oyunudur. MOBA’nın açılımı Multiplayer Online Battle Arena'dır. Yani çevrim içi çok oyunculu savaş arenası anlamına da gelir. League of Legends Takım çalışmasına dayanır ve rakibin alanını istila etmeye yöneliktir. Oyunda 3 farklı oyun tarzı sağlayan toplam 3 adet harita vardır. Oyun gelişmekte olduğu için bu sayı her an değişebilir. Dota 2, 3D grafik ortamına kurulmuş çevrim içi çok oyunculu savaş arenası oyunudur. Burada Radiant ve Dire isimli asimetrik bir haritada mücadele eden 5'er kişilik iki takım yer alır. FIFA 17 ise malumunuz olacağı üzere dünyanın en iyi futbolcularının ve takımlarının yer aldığı online futbol mücadelesidir. Counter Strike: GO ise bir tarafta teröristler diğer tarafta Anti-Terör timlerinin seçilen haritalar üzerinde yaptığı karşılaşmalardan oluşan bir karşılaşmadır

     Dünya çapında en çok hangi oyun ilgi çekiyor ya da hangi oyun daha popüler?
     İzlenilirlik, yayıncılık ve elde edilen gelirler açısından baktığımızda League of Legends zirvede yer alıyor. Bir diğer oyun ise futbolun gerçekliğini en iyi yansıtan FIFA 17.
     Türkiye’de espor için takımlar kuruldu. Galatasaray, Fenerbahçe, Beşiktaş gibi.. Espor’un bu köklü kulüplere yansımaları nasıl olacaktır?
Türkiye’deki eSpor ekonomisinden bahsederken söylediğim gibi üç büyük kulübümüz buradaki potansiyeli fark etti. Ancak bir geçiş dönemindeler. eSpor dünyasına bir yatırım yapıyorlar ve buradaki farklılıkları öğrenmeye çalışıyorlar. Onların bu arenaya girmesiyle birlikte Vestel, Ülker, Coca Cola gibi pek çok dev marka da bu sektöre giriş yaptı. Yine başta da söylediğim gibi yakın zamanda bunun pozitif yansımalarını hep birlikte göreceğiz.

     Geçtiğimiz günlerde Fenerbahçe espor takımına gittigidiyor.com sponsor oldu. Bu sponsorluklar artabilir mi? Bu sponsorluk gelirleri nerelere çıkabilir?
     Zaten hali hazırda artmaya devam ediyor. Sponsorların özellikle yeşil sahalardan çekilip salonlara doğru geçtiği bir dönemi yaşıyoruz. Bugün 18 takımın yer aldığı Süper Lig’in seyirci ortalamalarına baktığımızda eSpor müsabakalarından bile daha az izlendiğini görürüz. eSpor bir devrim ve bizde Türkiye olarak bunun ilk adımlarını atıyoruz. Önümüzdeki dönemde daha büyük sponsorluklara hep birlikte tanıklık edeceğiz.

     Espor’da ulusal bir lig oluşturulur mu? Bu hayata geçirilebilir mi? Bu konuda çalışmalar var mı? Neler yapılmalı?
     Elbette yapılabilir. Bunun bir adımı İspanya’da atıldı. La Liga’da önümüzdeki yıldan itibaren Barcelona ve Real Madrid’in de aralarında olduğu 18 takımlı bir eSpor Ligi başlayacak. FIFA 18 bu lige öncülük edecek. Türkiye’de ise 3 büyüklerin League of Legends’ta olması bunun ilk adımını oluşturabilir.

     Dünyanın en fazla kazanan espor oyuncusu: Faker
     Gerçek adı Lee Sang-hyeok olan 20 yaşındaki e-spor oyuncusu Faker eSpor dünyasında en çok kazanan oyuncusu. Geçtiğimiz yıl kazancı 1 milyon dolardı. Espor dünyasının en çok kazananı olan Faker’in bu yıl ise kazancının 3 milyon dolar olması bekleniyor. Profesyonel bir League of Legends oyuncusu olan ve bugüne kadar oynadığı maçlarlaw yüz binlerce euro geliri olan 20 yaşındaki genç Twitch yayıncısı Faker, Twitch'te yaptığı ilk canlı yayındı bir rekora imza attı. Yayınını anlık 245 bin kişi izledi. Faker’ın ilk Twitch.tv yayını, daha ilk dakikalarından itibaren yüz bin seyirci sınırına dayandı. Henüz yarım saat geçmemişti ki, NA LCS ile EU LCS’in normal bir lig zamanı yayınında toplamda ulaşamadığı 150 bin seyirci sayısını gören ve rekoru kıran oyuncu, bir saatin ardından 245,100 anlık seyirci ile bireysel bir kullanıcının gerçekleştirdiği en çok izlenen Twitch yayını rekorunu çok büyük bir farkla kırdı. Hatta birçok büyük espor etkinliğinin gördüğü toplam izleyici sayısını da geçti. Faker Bugüne kadar 6 haneli rakama ulaşan ilk isim oldu. 6 haneli rakamlar sadece finallerde ulaşılabiliyorken Faker bunu ilk kişisel yayınında gerçekleştirdi. Yine Faker ülkesinde en popüler 3 isimden biri seçildi. New Balance gibi bir marka bile uzak doğu pazarı reklamlarında bu oyuncuyu kullanıyor.

     E-spor ekonomisi
     Teknoloji ve internet altyapısındaki gelişim, oyunların hem ulaşılabilirliğini hem de çeşitliliğini artırıyor. Türkiye’de de dijital oyunlar ve e-spor hızlı büyüme potansiyeline sahip sektörler. Türkiye’de 30 milyona yakın oyuncu olduğu biliniyor ve oyun pazarının 500 milyon dolar sınırına ulaşması bekleniyor. Araştırma şirketi Super Data’nın paylaştığı bilgiler doğrultusunda, konsollar, donanım ve yazılım ögelerini kapsayan oyun sektörü 2016 yılını tüm dünya genelinde 91 milyar dolarla kapattı. 2016 yılında 892 milyon dolar büyüklüğündeki e-spor pazarı; özellikle yayıncıların, TV yöneticilerinin ve reklamcıların ilgisini çekmeye başladı.

     Gelir dağılımı
     Gelir dağılımına bakıldığında 213,8 milyon dolar izleyiciden, 78,3 milyon dolar ödül havuzlarından, 662 milyon dolar ise markalardan geliyor. 2016 yılında 892,4 milyon dolarlık e-spor gelirinin, 2017 yılı sonunda 1,1 milyar dolar, 2019 yılı sonunda ise 1,4 milyar dolar seviyesine yükselmesi bekleniyor.

     Dev firmalar eSpor’da
     Koç Grubundan sonra Türkiye’nin çok yakından tanıdığı şirketler de yakın zamanda eSpor dünyasının içerisinde olacak. Markafoni ve Lidyana.com’da eSpor dünyasına dahil oldu. Şirketler, firmalar ve kulüpler değişen dünya’da yeni trendleri takip ediyor. Çünkü 100 bin TL'ye takım kurup bir sonraki seneye milyonlarca liraya satacaklarını biliyorlar. eSpor dünyasına önce girip bu alanda sıkıca yerini alanlar, önümüzdeki dönemde oluşacak olan pastadan en büyük payı alacaklar. Dünya’da ve Türkiye’de oluşan eSpor ekonominin büyüklüğünün farkında olanlar, büyük yatırımları küçük adımlarla yapıyor. 1-2 yıl içerisinde bu işin içinde olanlar daha da büyüyecek sonradan girenler için iş işten geçmiş olacak.  Dünya’da ise Red Bull, bu işe en çok yatırım yapan markaların başında geliyor. IGN, Coca Cola, Twitch, Nerdist, You Tube, Google, Gillette, Microsoft, Sony, Doritos gibi markalar da eSpor’un en büyük destekçileri arasında bulunuyor.

     Ülker, League of Legends Şampiyonluk Ligi’nin yeni sponsoru
     Geçtiğimiz yıl League of Legends oyununda bir takımı destekleyerek e-spor dünyasına merhaba diyen Ülker, bu yıl alanını genişleterek League of Legends Şampiyonluk Ligi’nin sponsoru oldu. Ülker, Türkiye’de de her geçen gün popülaritesi artan League of Legends’in düzenleyicisi Riot Games ile yapılan anlaşma çerçevesinde, 2017 yılının sonuna kadar Şampiyonluk Ligi’nin sponsoru oldu. Anlaşma kapsamında tüm League of Legends Şampiyonluk Ligi takım formalarının kollarında Ülker logosu yer alacak.
     Riot Games ile birlikte gerçekleştirilen basın toplantısında konuşan pladis Türkiye, Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Orta Asya Pazarlama Başkan Yardımcısı Başak Karaca, “Ülker markasını gelecek nesillere taşımak için günün ruhuna uygun ve güncel tutmayı önemsiyoruz. Bu bağlamda dijitalleşme sadece bir pazarlama konusu değil, iş yapış biçimimiz ve kültürümüzü oluşturuyor. Bu alandaki gayretlerimizi dünya normlarıyla karşılaştırıyor ve kendimizi sürekli yeniliyoruz. E-sporu ise 2015 yılında başladığımız ‘mutluluk her yerde’ kampanyamızda genç hedef kitleyle etkileşimde olacağımız ana alan olarak belirledik. O dönemde yaptığımız iletişim çalışmalarında, e-spor’da ilk TV reklamını çeken kurum olduk, e-spor’a özel “mutluluk oynanır” sloganıyla açtığımız Youtube kanalımızda  6 ayda 6 milyondan fazla izlenmeye ve yaklaşık 110 bin aboneye ulaştık. Şimdi bu alandaki faaliyetlerimizi bir adım öteye taşıyarak League of Legends Şampiyonluk Ligi’ne destek veriyoruz. Böylece etkileşimimizi daha da renkli ve değişik projelerle genç ve güncel tutacağız. Ülker ana markası en aktif markamız olurken, hedef kitleye uygun Cafe Crown, Ülker Metro, Çizi, Krispi, Oneo gibi alt markalarımız da gençlerle bağlılıklarını bu ortamda artıracak” dedi.

     Futbol ve basketbol da eSpor dünyasına katıldı
     Beşiktaş 2015 yılında dünyada bir ilk gerçekleştirerek Şampiyonluk Ligi’ndeki mevcut bir takımla lisans anlaşması yaptı. Ekim 2016’da Fenerbahçe e-spor takımını “1907 Fenerbahçe” adıyla kurarken, Galatasaray da Aralık 2016’da “Galatasaray e-sports” adıyla bu gruba katıldı. İzmir’in köklü kulüplerinden Karşıyaka da Ocak 2017’de e-spor takımını duyurdu. Önümüzdeki sezon eSpor liginde olacak. Basketbolla yakaladıkları havayı espor'a da yansıtmak istiyorlar. Ayrıca buradaki potansiyeli görmeleri ekonomik anlamda da güçlerini artıracak. Dünyada bunun çeşitli örnekleri var. 2016’da Avrupa Ligi’nde mücadeleye başlayan Schalke 04’ün yanı sıra geçtiğimiz sene PSG’de bu kervana katıldı. Ocak 2017’de yeni e-spor takımı açıklayan son uluslararası marka ise Miami Heat oldu.

     Yıldız futbolcular eSpor’a yatırım yapıyor
     Espor dünya çapında büyümesine devam ederken futbol takımları kadar yıldız futbolcular da espor’a yatırım yapıyor. ESpor’un ulaştığı noktaya takımlar kadar yıldız futbolcular da kayıtsız kalmıyor.  Bunlardan bir tanesi Brezilya’nın efsanelerinden Ronaldo Nazario. Brezilyalı efsane futbolcu Ronaldo, profesyonel poker oyuncusu Andre Akkari ile beraber ülkesinin elektronik spor takımlarından CNB e-sports Club‘un  yüzde 50 hissesini satın aldı. Barcelona’nın yıldız futbolcusu Gerard Pique de espora yatırım yaptı. Yaklaşık 6 ay öncesine kadar ESpor’un ne olduğunu bile bilmediğini söyleyen Pique, “Yeni nesil bu spora hayran oldum. İçerisinde yer almak için de çalışmalara hemen başladım. Kendime ait bir organizasyon kurmak istiyorum” dedi. Kendine ait Kerad Games adında bir oyun geliştirme şirketi bulunan Pique’nin bu alanda çalışan onlarca yazılımcısı bulunuyor. Brezilyalı futbolcu Neymar’ın da League of Legends takımı satın almak istediği konuşuluyor. Barcelonalı yıldızın daha önce Brezilyalı kadroya sahip olan SK Gaming CS:GO takımı ile antrenman yaptığı görüldü . İngiliz devi Manchester United'ın İsveçli golcüsü Zlatan Ibrahimovic, Espor sektörüne girdi. Yıldız futbolcu Espor'a giren diğer futbolcular gibi takım kurmadı. Online bir oyun platformu olan Challenger Mode'a 1 milyon 300 bin dolarlık bir yatırımda bulundu.

     MTV eSpor yayını yapacak
     Dünyaca ünlü müzik kanalı MTV, Hindistan’ın en büyük eSpor organizasyonunu naklen yayınlayacak. Hindistan’da yapılacak olan U Cypher League turnuvasında takımlar CS: GO ve Dota 2 oyunlarında hünerlerini sergileyecek. Bu önemli şampiyonaya tam 37 gün sürecek. eSpor’un ülkedeki popülerliğini artırmak için MTV Hindistan’la anlaşan grup Bollywood etkisinin bir benzerini yaratmaya çalışacaklar. Turnuvanın kesin tarihinin ise kısa süre içerisinde açıklanması bekleniyor.

 


  Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış

  Yorum Ekle

Ad Soyad :
E-Posta :
Mesaj :
Güvenlik Kodu :



+ Benzer Haberler
» “Başarı gelmezse istifa ederim”
» İzmir’de ekmekten sonra gevreğe de zam geliyor
» İhracat bizim için olmazsa olmaz
» Umart Mimarlık, koruma duyarlılığı ile İzmir’in tarihi dokusunu ortaya çıkartıyor
» Uluslararası ulaşım sektörü, rotasını İstanbul’da çizecek
» Zeytinyağı ihracatı yüzde 450 arttı
» “Zeytin stoklamada beton havuzlar sağlıksız”
» Günümüzdeki arayışların saklı kenti, "Köy Enstitüleri"
» Türkiye’de otomobil sporlarına ilgi arttı
» "2020’de Süper Lig’e çıkmak, 2023’te Avrupa Lig’i oynamak”


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 26.05.2017
  Ticaret 25.05.2017
  Ticaret 24.05.2017
  Ticaret 23.05.2017
  Ticaret 22.05.2017
  Ticaret 20.05.2017
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    1