• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
05/12/2018 15:13
Teknoloji Sosyal Zekâyı Olumsuz Etkiliyor

Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan
Nöroloji Uzmanı
Medical Park Gebze Hastanesi

     Unutkanlık dikkate alınması gereken bir problem! Çünkü beyin uyarı sinyalleri veriyor olabilir. Unutkanlığı yenmenin en önemli yolunun hafızayı güçlendirmekten geçiyor. Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırır hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifletir. Vaktinizin büyük bölümünü telefon ve bilgisayara değil sevdiklerinize ayırın. Her gün kolaya kaçıp hazır gıda yemeyin.
     Unutkanlık denince çoğumuzun aklına ilk önce Alzheimer hastalığı (demans) gelir. Özellikle genç yaşta polikliniğine başvuran hastaların en büyük korkusu bu hastalığa yakalanmış olmaktır. Bazı istisna durumlar dışında genç yaşta Alzheimer görülme olasılığı çok düşüktür. Ancak bir hekim tarafından detaylı inceleme yapılması gerekir.

En Büyük Sorun B12 Eksikliği
     Genç yaşta unutkanlığın en sık sebeplerinden birisi depresyondur. Unutkanlık şikâyetiyle başvuran hastada ilk olarak değerlendirilmesi gereken durum son zamanlarda hayatında bir zorlanma ya da uyku bozukluğu (aşırı uyuma veya uyuyamama), halsizlik, isteksizlik, çabuk öfkelenme, moral bozukluğu, heyecan, takıntı gibi depresyon belirtileri yaşayıp yaşamadığıdır. Bu şikâyetleri yaşayan kişilerde dikkat dağınıklığı, odaklanma problemleri olması nedeniyle unutkanlık şikâyeti de olacaktır. Bir başka unutkanlık sebebi endokrin hastalıklarıdır. Tiroid hormon bozukluğu (guatr), şeker hastalığı (diyabet) gibi hastalıklar iyi tedavi edilmezse unutkanlığa yol açabilir. Günümüzde hazır gıda tüketimi, yanlış beslenme ve yanlış uygulanan diyetler bazı vitamin ve minerallerin az ve yetersiz alımına bağlı olarak da özellikle gençlerde unutkanlığa sebep olabilir. B12 vitamin eksikliği toplumda en sık bilinen unutkanlık sebeplerinden birisidir.

Ne Zaman Endişelenmeliyiz?
     Unutkanlık kişinin yaşam kalitesini ciddi anlamda bozmaya başladıysa mutlaka detaylı olarak değerlendirilmelidir. Unutkanlık şikâyeti her durum için aynı gibi gözükse de bunama (demans) hastalığında farklı, depresyonda farklıdır. Bunama (demans) durumunda hasta yakınlarının en sık düşündüğü yanlışlardan bir tanesi hastanın eskiyi çok iyi hatırlayıp yeni olayları hatırlamadığını belirtmeleridir. Aslında bu bunama (demans) hastalığı için olağan bir durumdur. Hastalar yakın zamanda olan olayları kaydedememekte ancak eskiden yaşanmış (kayıt edilmiş) olayları beyin arşivlerinden kolaylıkla çıkarabilmektedirler.

Her Gün Aynı Şeyleri Yapmayın
     Günümüzde her ne kadar hayatımızı kolaylaştırdığı için günlük işlerimizde teknolojiyi kullanmayı seçsek de hesap işlerini mümkün olduğunca akıldan yapmaya çalışmak, numara ezberlemek gibi kolay hafıza egzersizlerini yapmalıyız. Yoğun tempo içinde önemli şeyleri unutmamak için not defteri tutmak, hatırlatıcı alarm kullanmak da küçük unutkanlıklarımızı en aza indirecektir. Televizyon seyretmek, akıllı telefon ile zaman geçirmek gibi pasif aktiviteleri azaltıp çevremizdekilerle daha çok iletişim halinde olmalı ve daha çok olumlu paylaşımda bulunmalıyız.

     Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırmakta hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifleterek bellek işlevlerimizin korunmasında rol oynamaktadır. Hafızayı güçlendirmek için her gün yaptığımız işlerin dışında zaman zaman günlük rutinimizden çıkıp farklı aktiviteler yapmalıyız. Bulmaca çözmek, kitap okumak, her zaman kullandığınız yol yerine işe veya eve farklı bir yoldan gitmeyi denemek zihinsel aktivitelerimizi arttırabilir. Vücudumuzun temel ihtiyaçlarından biri olan uykuyu da göz ardı etmemeliyiz. İyi bir uyku için ortalama 8 saat gerekir. Kaliteli uyku, hücre yenilenmesine yardımcı olur ve beynin yeni öğrendiği bilgileri pekiştirmesini sağlar. İyi bir uyku için geç saatlerde çay/kahve tüketimi azaltılması ve uyumadan hemen önce akıllı telefona uzun süre bakılmaması önerilir.

Hazır Gıdaları Fazla Tüketmeyin
     Düzenli ve sağlıklı beslenmek vücudumuz için gereken besinleri almak beyin fonksiyonlarımızı sağlıklı çalışması için temel unsurlardadır. Beslenmemize antioksidan, beta karoten, C ve E vitamini (ceviz, fındık, badem, yer fıstığı, ay çekirdeği, susam, keten tohumu vb) içeren yiyecekler eklemeliyiz. Yeşil, kırmızı, sarı ve turuncu renkli sebze ve meyveler antioksidan bakımından zengin, hafızaya iyi gelen yiyeceklerdir. Omega-3 içeriğinden dolayı haftada 2-3 kez tüketeceğimiz balık hafızamızı korumaya yardımcı olacaktır.

     Katı yağlar, hazır paketlenmiş gıdalar, aşırı şekerli yiyeceklerden uzak durmalıyız. Sigara her hastalığa zemin oluşturduğu gibi beyin fonksiyonlarını uzun vadede zayıflatması nedeniyle sigara içilmemeli ve içilen ortamlarda uzak durulmalıdır. Düzenli yapılan egzersiz (en basiti açık havada yürüyüş) hem kilo kontrolü sağlayacak ve hem vücudumuzu hem de hafızamızı olumlu etkileyecektir. Düzenli olarak yapılan meditasyon, yoga, pilates gibi aktivitelerin zaman içerisinde farkındalık ve odaklanma üzerinde olumlu etkileri olacaktır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  “Operasyonel risk iyi yönetilmeli”

  Festival Pastası ile dünya rekoru kırılacak

  Antik Kent’te oda müziği gecesi

  İnşaat sektörü ve bankacılar ALTO’da buluştu

  Kültürpark’a uydu kongre merkezi önerisi

  İGC Basın Akademisi törenle açıldı

  Karşıyakalı ‘masterler’ sahaya çıktı

  Penti, Romanya’da da pazar lideri oldu

  Sütaş’tan 50 milyon TL’lik yatırım

  Türk Prysmian Kablo ISO ilk 500’de

  Başkan Tugay: Her şey çok güzel olacak!

  Gaziemir’in koristlerinden Karadeniz türküleri

  Tuncay Özkan’ın ilk ilçe ziyareti Bornova’ya

  Çatalhöyük paneline yoğun ilgi

  Pharmactive ile Chiesi iş birliği büyüyor

  Türk Telekom toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde anlaşamadı

  Özerden Plastik sermaye artırımına gidiyor

  Siber saldırganların hedefi: Operasyonel teknolojiler

  Shell’den 1 milyon TL değerinde hediye yakıt kampanyası

  İttifak Holding yönetim kurulu üyesi görevinden istifa etti

  Ford, 21. Dünya Mükemmeliyet Ödülleri’nde bir kez daha Pirelli’yi onurlandırdı

  Başkan Soyer; “Kooperatifleşmeye biz de önem veriyoruz”

  HSBC Türkiye, Büyük Menderes Havzası’nda suyun verimli kullanımı için harekete geçti

  Palandöken, “İnşaat sektörünün sorunu konut kredi faizleri”

  Türkiye Seramik Federasyonu’ndan Demirdöver’e sektöre katkı ödülü

  “Sektör olarak 2030 için stratejimizi oluşturmaya başladık”

  KOBİ’ler için dijital dönüşüm

  Türkiye Babalar Günü ve Karne Günü’nde cep telefonu hediye etti

  Gülbahçe’de yoğun tempo

  Yörük kültürü Buca’da yaşatıldı

  Küre Dağları Milli Parkı adeta bir doğa müzesi

  Sağlık sektörünü sarsan veri ihlali

  Avrupa ve ABD’de IoT cihaz güvenliği için yasa geliyor

  Dört kameralı HONOR 20 PRO, 3 saniyede 85 milyon TL’lik sipariş aldı

  KURU GIDA ALIMI

  BİNA ÇATI ONARIMI İŞİ YAPTIRILACAK

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  19 Haziran 2019 Tarihli ve 30806 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Stoktaki antep fıstığı talebi karşılayacak

  Egeli ihracat şampiyonlarına ödül yağmuru

  55 ilaç daha geri ödeme listesinde

  İzmir’de konut satışları azaldı

  Tekstil mühendisliği seçene asgari ücret kadar burs

  Palandöken, “İşsizliğin çözümü mesleki eğitimde”

  Karabağlar’da muhtar toplantıları yeniden başladı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 19.06.2019
  Ticaret 18.06.2019
  Ticaret 17.06.2019
  Ticaret 15.06.2019
  Ticaret 14.06.2019
  Ticaret 13.06.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni