• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
05/12/2018 15:13
Teknoloji Sosyal Zekâyı Olumsuz Etkiliyor

Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan
Nöroloji Uzmanı
Medical Park Gebze Hastanesi

     Unutkanlık dikkate alınması gereken bir problem! Çünkü beyin uyarı sinyalleri veriyor olabilir. Unutkanlığı yenmenin en önemli yolunun hafızayı güçlendirmekten geçiyor. Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırır hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifletir. Vaktinizin büyük bölümünü telefon ve bilgisayara değil sevdiklerinize ayırın. Her gün kolaya kaçıp hazır gıda yemeyin.
     Unutkanlık denince çoğumuzun aklına ilk önce Alzheimer hastalığı (demans) gelir. Özellikle genç yaşta polikliniğine başvuran hastaların en büyük korkusu bu hastalığa yakalanmış olmaktır. Bazı istisna durumlar dışında genç yaşta Alzheimer görülme olasılığı çok düşüktür. Ancak bir hekim tarafından detaylı inceleme yapılması gerekir.

En Büyük Sorun B12 Eksikliği
     Genç yaşta unutkanlığın en sık sebeplerinden birisi depresyondur. Unutkanlık şikâyetiyle başvuran hastada ilk olarak değerlendirilmesi gereken durum son zamanlarda hayatında bir zorlanma ya da uyku bozukluğu (aşırı uyuma veya uyuyamama), halsizlik, isteksizlik, çabuk öfkelenme, moral bozukluğu, heyecan, takıntı gibi depresyon belirtileri yaşayıp yaşamadığıdır. Bu şikâyetleri yaşayan kişilerde dikkat dağınıklığı, odaklanma problemleri olması nedeniyle unutkanlık şikâyeti de olacaktır. Bir başka unutkanlık sebebi endokrin hastalıklarıdır. Tiroid hormon bozukluğu (guatr), şeker hastalığı (diyabet) gibi hastalıklar iyi tedavi edilmezse unutkanlığa yol açabilir. Günümüzde hazır gıda tüketimi, yanlış beslenme ve yanlış uygulanan diyetler bazı vitamin ve minerallerin az ve yetersiz alımına bağlı olarak da özellikle gençlerde unutkanlığa sebep olabilir. B12 vitamin eksikliği toplumda en sık bilinen unutkanlık sebeplerinden birisidir.

Ne Zaman Endişelenmeliyiz?
     Unutkanlık kişinin yaşam kalitesini ciddi anlamda bozmaya başladıysa mutlaka detaylı olarak değerlendirilmelidir. Unutkanlık şikâyeti her durum için aynı gibi gözükse de bunama (demans) hastalığında farklı, depresyonda farklıdır. Bunama (demans) durumunda hasta yakınlarının en sık düşündüğü yanlışlardan bir tanesi hastanın eskiyi çok iyi hatırlayıp yeni olayları hatırlamadığını belirtmeleridir. Aslında bu bunama (demans) hastalığı için olağan bir durumdur. Hastalar yakın zamanda olan olayları kaydedememekte ancak eskiden yaşanmış (kayıt edilmiş) olayları beyin arşivlerinden kolaylıkla çıkarabilmektedirler.

Her Gün Aynı Şeyleri Yapmayın
     Günümüzde her ne kadar hayatımızı kolaylaştırdığı için günlük işlerimizde teknolojiyi kullanmayı seçsek de hesap işlerini mümkün olduğunca akıldan yapmaya çalışmak, numara ezberlemek gibi kolay hafıza egzersizlerini yapmalıyız. Yoğun tempo içinde önemli şeyleri unutmamak için not defteri tutmak, hatırlatıcı alarm kullanmak da küçük unutkanlıklarımızı en aza indirecektir. Televizyon seyretmek, akıllı telefon ile zaman geçirmek gibi pasif aktiviteleri azaltıp çevremizdekilerle daha çok iletişim halinde olmalı ve daha çok olumlu paylaşımda bulunmalıyız.

     Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırmakta hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifleterek bellek işlevlerimizin korunmasında rol oynamaktadır. Hafızayı güçlendirmek için her gün yaptığımız işlerin dışında zaman zaman günlük rutinimizden çıkıp farklı aktiviteler yapmalıyız. Bulmaca çözmek, kitap okumak, her zaman kullandığınız yol yerine işe veya eve farklı bir yoldan gitmeyi denemek zihinsel aktivitelerimizi arttırabilir. Vücudumuzun temel ihtiyaçlarından biri olan uykuyu da göz ardı etmemeliyiz. İyi bir uyku için ortalama 8 saat gerekir. Kaliteli uyku, hücre yenilenmesine yardımcı olur ve beynin yeni öğrendiği bilgileri pekiştirmesini sağlar. İyi bir uyku için geç saatlerde çay/kahve tüketimi azaltılması ve uyumadan hemen önce akıllı telefona uzun süre bakılmaması önerilir.

Hazır Gıdaları Fazla Tüketmeyin
     Düzenli ve sağlıklı beslenmek vücudumuz için gereken besinleri almak beyin fonksiyonlarımızı sağlıklı çalışması için temel unsurlardadır. Beslenmemize antioksidan, beta karoten, C ve E vitamini (ceviz, fındık, badem, yer fıstığı, ay çekirdeği, susam, keten tohumu vb) içeren yiyecekler eklemeliyiz. Yeşil, kırmızı, sarı ve turuncu renkli sebze ve meyveler antioksidan bakımından zengin, hafızaya iyi gelen yiyeceklerdir. Omega-3 içeriğinden dolayı haftada 2-3 kez tüketeceğimiz balık hafızamızı korumaya yardımcı olacaktır.

     Katı yağlar, hazır paketlenmiş gıdalar, aşırı şekerli yiyeceklerden uzak durmalıyız. Sigara her hastalığa zemin oluşturduğu gibi beyin fonksiyonlarını uzun vadede zayıflatması nedeniyle sigara içilmemeli ve içilen ortamlarda uzak durulmalıdır. Düzenli yapılan egzersiz (en basiti açık havada yürüyüş) hem kilo kontrolü sağlayacak ve hem vücudumuzu hem de hafızamızı olumlu etkileyecektir. Düzenli olarak yapılan meditasyon, yoga, pilates gibi aktivitelerin zaman içerisinde farkındalık ve odaklanma üzerinde olumlu etkileri olacaktır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 11.01.2019 - 14:00

  Akkuyu NGS’de ilk fonlama yapıldı

  İZTO, İzmir’de turizmin geleceğini planlıyor

  Elektronik Ticarette Güven Damgası Uygulaması başladı

  Gayrimenkul turizminde İzmir atakta

  “30 kişi iş kazasıyla 25 kişi doğal yolla yaşamını yitirdi”

  EBSOV eğitim için kermes düzenledi

  İşler: Travel Turkey turist ithal eden fuar olmalı

  EPDK’dan sert yaptırım

  “Ulaştırma Bakanı ve TCDD Genel Müdürü istifa etmeli”

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 25.12.2018 - 14:00

  Sosyal medyanın ‘Kan Gönüllüleri’

  Palandöken, “Kültürümüzün mirası mesleklerimiz yok olmasın”

  ‘70 Hayat’ın geliri Koruncuk Vakfı’na

  Corendon, QM Awards’tan iki ödülle döndü

  Yeni yıla, Boyalık Beach Hotel Çeşme’de girin

  Jaguar I-PACE Euro NCAP Güvenlik Testlerinden 5 Yıldız Aldı

  Aygaz Otogaz’dan 200 bin TL değerinde otogaz hediye

  Darboğaz ‘Eximbank’ı tek finans kaynağı yaptı

  Bilecik: Sorumlu üretim teşvik edilmeli

  Yavaş Gıda Akımı Türkiye’de de yaygınlaşmalı

  Tapu.com, internette dijital pazarlık dönemini başlattı

  Horzum-Alayaka Barajı’nda çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor

  Bilinçli yetiştiricilik için seminerler devam ediyor

  Bayraklı Belediye Başkanı Hasan Karabağ; “Mutfaklar, tezgahlar yangın yeri”

  Bornova’da temizlik ve geri dönüşüm birarada

  Bornova Belediyesi’nde en düşük çalışanın maaşı 2.400-TL

  Aktarma merkezi ve otopark bir arada; Üçkuyular’a çok yakışacak

  “Hiç eğilmedim, hiç adam satmadım”

  Buca’da çözümün adresi TİM ve Çağrı Merkezi

  Endüstri 4.0 Lojistiği de yola getiriyor

  Kış Festivali güncellemesi Knights Chronicle’a yenilikler getiriyor

  GoDaddy, “Web siteleri ortadan kalkmayacak”

  Fiziksel güvenlik siber güvenliği riske atıyor

  Kaspersky Lab, META Bölgesi 2018 finansal analizlerini ve 2019 tahminlerini paylaştı

  Başkan Atila mahallerde vatandaşı dinliyor, evlerine konuk oluyor

  KEMALPAŞA BELEDİYE BAŞKANLIĞINDAN İLAN

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 00.00.2018 - 00:00

  KARŞIYAKA BELEDİYE BAŞKANLIĞI’NDAN

  “İzmir tüp bebek tedavisinde cazibe merkezi olmaya aday”

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  15 Aralık 2018 Tarihli ve 30626 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  “Pamukta fazla ithalat fiyatları geriletir”

  Pekcan: Kapıkule’de Tır kuyruklarını azaltacak 2 ilave peron devreye girdi

  “Greve mücadeleye değil çifte standarda karşıyım”

  TAEK, Akkuyu NGS ikinci ünitesi için sınırlı çalışma izni verdi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 15.12.2018
  Ticaret 14.12.2018
  Ticaret 13.12.2018
  Ticaret 12.12.2018
  Ticaret 11.12.2018
  Ticaret 10.12.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni