• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
05/12/2018 15:13
Teknoloji Sosyal Zekâyı Olumsuz Etkiliyor

Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan
Nöroloji Uzmanı
Medical Park Gebze Hastanesi

     Unutkanlık dikkate alınması gereken bir problem! Çünkü beyin uyarı sinyalleri veriyor olabilir. Unutkanlığı yenmenin en önemli yolunun hafızayı güçlendirmekten geçiyor. Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırır hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifletir. Vaktinizin büyük bölümünü telefon ve bilgisayara değil sevdiklerinize ayırın. Her gün kolaya kaçıp hazır gıda yemeyin.
     Unutkanlık denince çoğumuzun aklına ilk önce Alzheimer hastalığı (demans) gelir. Özellikle genç yaşta polikliniğine başvuran hastaların en büyük korkusu bu hastalığa yakalanmış olmaktır. Bazı istisna durumlar dışında genç yaşta Alzheimer görülme olasılığı çok düşüktür. Ancak bir hekim tarafından detaylı inceleme yapılması gerekir.

En Büyük Sorun B12 Eksikliği
     Genç yaşta unutkanlığın en sık sebeplerinden birisi depresyondur. Unutkanlık şikâyetiyle başvuran hastada ilk olarak değerlendirilmesi gereken durum son zamanlarda hayatında bir zorlanma ya da uyku bozukluğu (aşırı uyuma veya uyuyamama), halsizlik, isteksizlik, çabuk öfkelenme, moral bozukluğu, heyecan, takıntı gibi depresyon belirtileri yaşayıp yaşamadığıdır. Bu şikâyetleri yaşayan kişilerde dikkat dağınıklığı, odaklanma problemleri olması nedeniyle unutkanlık şikâyeti de olacaktır. Bir başka unutkanlık sebebi endokrin hastalıklarıdır. Tiroid hormon bozukluğu (guatr), şeker hastalığı (diyabet) gibi hastalıklar iyi tedavi edilmezse unutkanlığa yol açabilir. Günümüzde hazır gıda tüketimi, yanlış beslenme ve yanlış uygulanan diyetler bazı vitamin ve minerallerin az ve yetersiz alımına bağlı olarak da özellikle gençlerde unutkanlığa sebep olabilir. B12 vitamin eksikliği toplumda en sık bilinen unutkanlık sebeplerinden birisidir.

Ne Zaman Endişelenmeliyiz?
     Unutkanlık kişinin yaşam kalitesini ciddi anlamda bozmaya başladıysa mutlaka detaylı olarak değerlendirilmelidir. Unutkanlık şikâyeti her durum için aynı gibi gözükse de bunama (demans) hastalığında farklı, depresyonda farklıdır. Bunama (demans) durumunda hasta yakınlarının en sık düşündüğü yanlışlardan bir tanesi hastanın eskiyi çok iyi hatırlayıp yeni olayları hatırlamadığını belirtmeleridir. Aslında bu bunama (demans) hastalığı için olağan bir durumdur. Hastalar yakın zamanda olan olayları kaydedememekte ancak eskiden yaşanmış (kayıt edilmiş) olayları beyin arşivlerinden kolaylıkla çıkarabilmektedirler.

Her Gün Aynı Şeyleri Yapmayın
     Günümüzde her ne kadar hayatımızı kolaylaştırdığı için günlük işlerimizde teknolojiyi kullanmayı seçsek de hesap işlerini mümkün olduğunca akıldan yapmaya çalışmak, numara ezberlemek gibi kolay hafıza egzersizlerini yapmalıyız. Yoğun tempo içinde önemli şeyleri unutmamak için not defteri tutmak, hatırlatıcı alarm kullanmak da küçük unutkanlıklarımızı en aza indirecektir. Televizyon seyretmek, akıllı telefon ile zaman geçirmek gibi pasif aktiviteleri azaltıp çevremizdekilerle daha çok iletişim halinde olmalı ve daha çok olumlu paylaşımda bulunmalıyız.

     Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırmakta hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifleterek bellek işlevlerimizin korunmasında rol oynamaktadır. Hafızayı güçlendirmek için her gün yaptığımız işlerin dışında zaman zaman günlük rutinimizden çıkıp farklı aktiviteler yapmalıyız. Bulmaca çözmek, kitap okumak, her zaman kullandığınız yol yerine işe veya eve farklı bir yoldan gitmeyi denemek zihinsel aktivitelerimizi arttırabilir. Vücudumuzun temel ihtiyaçlarından biri olan uykuyu da göz ardı etmemeliyiz. İyi bir uyku için ortalama 8 saat gerekir. Kaliteli uyku, hücre yenilenmesine yardımcı olur ve beynin yeni öğrendiği bilgileri pekiştirmesini sağlar. İyi bir uyku için geç saatlerde çay/kahve tüketimi azaltılması ve uyumadan hemen önce akıllı telefona uzun süre bakılmaması önerilir.

Hazır Gıdaları Fazla Tüketmeyin
     Düzenli ve sağlıklı beslenmek vücudumuz için gereken besinleri almak beyin fonksiyonlarımızı sağlıklı çalışması için temel unsurlardadır. Beslenmemize antioksidan, beta karoten, C ve E vitamini (ceviz, fındık, badem, yer fıstığı, ay çekirdeği, susam, keten tohumu vb) içeren yiyecekler eklemeliyiz. Yeşil, kırmızı, sarı ve turuncu renkli sebze ve meyveler antioksidan bakımından zengin, hafızaya iyi gelen yiyeceklerdir. Omega-3 içeriğinden dolayı haftada 2-3 kez tüketeceğimiz balık hafızamızı korumaya yardımcı olacaktır.

     Katı yağlar, hazır paketlenmiş gıdalar, aşırı şekerli yiyeceklerden uzak durmalıyız. Sigara her hastalığa zemin oluşturduğu gibi beyin fonksiyonlarını uzun vadede zayıflatması nedeniyle sigara içilmemeli ve içilen ortamlarda uzak durulmalıdır. Düzenli yapılan egzersiz (en basiti açık havada yürüyüş) hem kilo kontrolü sağlayacak ve hem vücudumuzu hem de hafızamızı olumlu etkileyecektir. Düzenli olarak yapılan meditasyon, yoga, pilates gibi aktivitelerin zaman içerisinde farkındalık ve odaklanma üzerinde olumlu etkileri olacaktır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Yurtiçi & Yurtdışı İş Teklifleri

  25 Ağustos 2019 Tarihli ve 30869 Sayılı Resmi Gazete

  Dolar’da hareket devam edecek mi?

  CHP İzmir Kadın Kollarından Emine Bulut tepkisi

  CHP İzmir İl Danışma Kurulu toplandı

  İzmir’de katlanır bisikletlere otobüs izni

  Derin Baytur Kanada’da Dünya Şampiyonu oldu

  İthalatla rekor ‘mısır’da

  Başkan Tugay CHP’li gençlerle buluştu

  Özel sektör doğal afetlerde işbirliğine hazır

  İzmir’i duygulandıran karara özel teşekkür

  Bayraklı Belediye Başkanı’nın odasında dinleme cihazı bulundu

  Dünya inşaat liginde ikinciyiz

  Derya Can, Salda Gölü’nde yeni bir rekora imza attı

  Doğa ananın çığlığı artık duyulmalı!

  Creavit geliştirdi, TSE onayladı

  Başkan Engin’in sokak mesaisi

  Türkiye Finans 400 milyon lira tutarında kira sertifikası halka arzını tamamladı

  Foça Tatil Köyü ihalesi bir kez daha iptal edildi

  Menderes’te hayata engel yok

  Ekonomik kalkınma rüzgar enerjisi ile gerçekleşiyor

  İnşaat Malzemeleri Sanayi’nde toparlanma başladı

  Huriye Serter “Erkek şiddetine karşı sabrımız kalmadı”

  Yangın söndürme uçakları niçin kiralanmıyor?

  Sıcak yaz günleri için yaban hayvanlarına su takviyesi

  Bornova’da yollara park eden hurda araç sorununa ortak çözüm

  Karşıyaka’da bir ilk: Gönüllü zabıtalar geliyor

  Ödemiş Belediyesi’nden kadınlara ücretsiz psikolojik destek

  “Kınamak yetmez, önlemek gerek”

  48’i milli toplam 246 sporcu Egeli oldu

  Milli sporcularımız Boccia Avrupa Bölge Şampiyonası’na hazır

  Menemen’in çehresi değişiyor

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Karayollarında Durum

  24 Ağustos 2019 Tarihli ve 30868 Sayılı Resmi Gazete

  EŞYA KABUL BİRİMİ İNŞAATI YAPILMASI ve GİRİŞ YOLU DÜZENLENMESİ İŞİ

  OKUL BİNASI BAKIM ONARIM İŞİ

  T.C. İZMİR 3. İCRA DAİRESİ 2019/3459 TLMT. TAŞINIRIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  Kuru üzüme 80 milyon dolarlık dokunuş

  Kurulan şirket sayısı yüzde 57 arttı

  “Basmane ve Alsancak’ta ulaşım yer altına alınacak”

  Yabancılar durmadan alıyor

  İzmir’in ilk masal evi eğitim ve istihdam sağlayacak

  Gürer: Ülke hayvancılığının içinde bulunduğu durum, meraların durumu ile ilgilidir

  Fazıl Say’a bu yıl festivalin ‘Onur Ödülü’ verildi

  Seferihisar’da Halk Market açıldı

  Uzay meraklısı ailelerden uzay turlarına büyük ilgi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 26.08.2019
  Ticaret 24.08.2019
  Ticaret 23.08.2019
  Ticaret 22.08.2019
  Ticaret 21.08.2019
  Ticaret 20.08.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni