• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan ►SAĞLIK ve YAŞAM
12
14
16
18
05/12/2018 15:13
Teknoloji Sosyal Zekâyı Olumsuz Etkiliyor

Dr. Zehra Duygu Ekmekçi Doğan
Nöroloji Uzmanı
Medical Park Gebze Hastanesi

     Unutkanlık dikkate alınması gereken bir problem! Çünkü beyin uyarı sinyalleri veriyor olabilir. Unutkanlığı yenmenin en önemli yolunun hafızayı güçlendirmekten geçiyor. Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırır hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifletir. Vaktinizin büyük bölümünü telefon ve bilgisayara değil sevdiklerinize ayırın. Her gün kolaya kaçıp hazır gıda yemeyin.
     Unutkanlık denince çoğumuzun aklına ilk önce Alzheimer hastalığı (demans) gelir. Özellikle genç yaşta polikliniğine başvuran hastaların en büyük korkusu bu hastalığa yakalanmış olmaktır. Bazı istisna durumlar dışında genç yaşta Alzheimer görülme olasılığı çok düşüktür. Ancak bir hekim tarafından detaylı inceleme yapılması gerekir.

En Büyük Sorun B12 Eksikliği
     Genç yaşta unutkanlığın en sık sebeplerinden birisi depresyondur. Unutkanlık şikâyetiyle başvuran hastada ilk olarak değerlendirilmesi gereken durum son zamanlarda hayatında bir zorlanma ya da uyku bozukluğu (aşırı uyuma veya uyuyamama), halsizlik, isteksizlik, çabuk öfkelenme, moral bozukluğu, heyecan, takıntı gibi depresyon belirtileri yaşayıp yaşamadığıdır. Bu şikâyetleri yaşayan kişilerde dikkat dağınıklığı, odaklanma problemleri olması nedeniyle unutkanlık şikâyeti de olacaktır. Bir başka unutkanlık sebebi endokrin hastalıklarıdır. Tiroid hormon bozukluğu (guatr), şeker hastalığı (diyabet) gibi hastalıklar iyi tedavi edilmezse unutkanlığa yol açabilir. Günümüzde hazır gıda tüketimi, yanlış beslenme ve yanlış uygulanan diyetler bazı vitamin ve minerallerin az ve yetersiz alımına bağlı olarak da özellikle gençlerde unutkanlığa sebep olabilir. B12 vitamin eksikliği toplumda en sık bilinen unutkanlık sebeplerinden birisidir.

Ne Zaman Endişelenmeliyiz?
     Unutkanlık kişinin yaşam kalitesini ciddi anlamda bozmaya başladıysa mutlaka detaylı olarak değerlendirilmelidir. Unutkanlık şikâyeti her durum için aynı gibi gözükse de bunama (demans) hastalığında farklı, depresyonda farklıdır. Bunama (demans) durumunda hasta yakınlarının en sık düşündüğü yanlışlardan bir tanesi hastanın eskiyi çok iyi hatırlayıp yeni olayları hatırlamadığını belirtmeleridir. Aslında bu bunama (demans) hastalığı için olağan bir durumdur. Hastalar yakın zamanda olan olayları kaydedememekte ancak eskiden yaşanmış (kayıt edilmiş) olayları beyin arşivlerinden kolaylıkla çıkarabilmektedirler.

Her Gün Aynı Şeyleri Yapmayın
     Günümüzde her ne kadar hayatımızı kolaylaştırdığı için günlük işlerimizde teknolojiyi kullanmayı seçsek de hesap işlerini mümkün olduğunca akıldan yapmaya çalışmak, numara ezberlemek gibi kolay hafıza egzersizlerini yapmalıyız. Yoğun tempo içinde önemli şeyleri unutmamak için not defteri tutmak, hatırlatıcı alarm kullanmak da küçük unutkanlıklarımızı en aza indirecektir. Televizyon seyretmek, akıllı telefon ile zaman geçirmek gibi pasif aktiviteleri azaltıp çevremizdekilerle daha çok iletişim halinde olmalı ve daha çok olumlu paylaşımda bulunmalıyız.

     Sosyal ilişkiler hem zihin faaliyetlerimizi arttırmakta hem de ruhsal sıkıntılarımızı hafifleterek bellek işlevlerimizin korunmasında rol oynamaktadır. Hafızayı güçlendirmek için her gün yaptığımız işlerin dışında zaman zaman günlük rutinimizden çıkıp farklı aktiviteler yapmalıyız. Bulmaca çözmek, kitap okumak, her zaman kullandığınız yol yerine işe veya eve farklı bir yoldan gitmeyi denemek zihinsel aktivitelerimizi arttırabilir. Vücudumuzun temel ihtiyaçlarından biri olan uykuyu da göz ardı etmemeliyiz. İyi bir uyku için ortalama 8 saat gerekir. Kaliteli uyku, hücre yenilenmesine yardımcı olur ve beynin yeni öğrendiği bilgileri pekiştirmesini sağlar. İyi bir uyku için geç saatlerde çay/kahve tüketimi azaltılması ve uyumadan hemen önce akıllı telefona uzun süre bakılmaması önerilir.

Hazır Gıdaları Fazla Tüketmeyin
     Düzenli ve sağlıklı beslenmek vücudumuz için gereken besinleri almak beyin fonksiyonlarımızı sağlıklı çalışması için temel unsurlardadır. Beslenmemize antioksidan, beta karoten, C ve E vitamini (ceviz, fındık, badem, yer fıstığı, ay çekirdeği, susam, keten tohumu vb) içeren yiyecekler eklemeliyiz. Yeşil, kırmızı, sarı ve turuncu renkli sebze ve meyveler antioksidan bakımından zengin, hafızaya iyi gelen yiyeceklerdir. Omega-3 içeriğinden dolayı haftada 2-3 kez tüketeceğimiz balık hafızamızı korumaya yardımcı olacaktır.

     Katı yağlar, hazır paketlenmiş gıdalar, aşırı şekerli yiyeceklerden uzak durmalıyız. Sigara her hastalığa zemin oluşturduğu gibi beyin fonksiyonlarını uzun vadede zayıflatması nedeniyle sigara içilmemeli ve içilen ortamlarda uzak durulmalıdır. Düzenli yapılan egzersiz (en basiti açık havada yürüyüş) hem kilo kontrolü sağlayacak ve hem vücudumuzu hem de hafızamızı olumlu etkileyecektir. Düzenli olarak yapılan meditasyon, yoga, pilates gibi aktivitelerin zaman içerisinde farkındalık ve odaklanma üzerinde olumlu etkileri olacaktır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İzmir, e-ihracatta da öne çıkmak istiyor

  8. Uludağ Ekonomi Zirvesi başladı

  Üreticilere 1 milyar 432 milyon TL ödenecek

  İhracat hedefi Ortadoğu pazarının kapılarını araladı

  Türkiye dünyanın en mutlu 79’uncu ülkesi

  10. Alaçatı Ot Festivali yine dopdolu geçecek

  “Atatürk’ün Sevdası İzmir” sergisi Bornova’da

  Garanti Bankası’ndan 103 milyon 220 liralık ihraç

  BİST, ATPET hisselerini kottan çıkardı

  Dagi Yatırım Holding brüt takasa alındı

  Emlak Konut bir projesini tasfiye etti

  Bridgestone, TomTom Telematics’i bünyesine katıyor

  Çimsa beyaz çimentoda dünyada 1 numara oluyor

  Arçelik, Singer Bangladesh’i satın alıyor

  YÜNSA, H&M’in Sürdürülebilirliğe Bağlılık Ödülü’nü kazandı

  Flokser, Kimya Laboratuvarı Projesi’ni hayata geçirdi

  “Dijital Dönemde Liderlik”

  Kaymakamdan Poligon İzmir’e tam not

  Dikmen: Türkiye, dünyanın en büyük gazeteci hapishanesi

  İç Anadolu ve Ege arası iş hacmi gelişiyor

  Ömer Koç, “Bizi rekabetçi kılacak ortamlar kritik önem kazanıyor”

  3. Karşıyaka Tiyatro Günleri başladı

  “Kimseyi geride bırakmamak” için koruma ve dönüşüm şart

  K.F.C. Gıda’dan çevreci sosyal sorumluluk projesi

  “Vahşi sulamaya son vermemiz şart”

  “Türkiye’nin 11 yıl içinde su fakiri ülkeler kategorisine girecek”

  Özdilek Holding, 30 bin fidanı toprakla buluşturdu

  İzmir’de göz kamaştıran rakamlar

  “Şiir emperyalizme karşı”

  Anne bak fil!

  Baharın gelişi şarkılarla kutlandı

  Personel sayısı azaldı tesis ve hizmetler arttı

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  22 Mart 2019 Tarihli ve 30722 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  “Ticari savaşların kazananı olmaz”

  DETECTİON KİT SATIN ALINACAKTIR

  T.C. İZMİR 6. İCRA DAİRESİ 2016/8142 ESAS TAŞINIRIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  T.C. KİRAZ İCRA DAİRESİ 2018/182 TLMT. TAŞINMAZIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  İZMİR 8. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  MARBLE İzmir’i heyecanla bekliyoruz

  “Otomotiv ‘de 2. Eldeki KDV uyuşmazlığını çözdük”

  Petlim artık SOCAR Terminal adıyla hizmet verecek

  Pet sektörü 3. kez İzmir’de buluştu

  KDV ve ÖTV indirimleri uzatıldı

  Tüketici güven endeksi 59,4 oldu

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 23.03.2019
  Ticaret 22.03.2019
  Ticaret 21.03.2019
  Ticaret 20.03.2019
  Ticaret 19.03.2019
  Ticaret 18.03.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni