• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Dr. Rıza Kadılar ►KONUK YAZAR
12
14
16
18
11/04/2018 15:05
Dijital Dönüşüm ve Liderlik (1)

     İlginç zamanlarda yaşayasın der bir Çin atasözü… Aslında insanlık tarihi boyunca hep olmuş bu ilginç ve enteresan zamanlar. Ama burada asıl sanırım kastedilen yaşanan değişimlerin kişiye ne kadar enteresan geldiği olsa gerek… Öyle değişimler var ki sadece yıkıcı olmuş, savaşlar, doğal felaketler gibi, ama öyle değişimler var ki bir dönüşüm aslında. Bir metamorfoz… Sürecin sizin için ne ifade ettiği sürecin kendisinden daha çok aslında sizinle ilgili…
     Yeni ve yüksek teknolojilerin kimi alanlarda yıkıcı bir dönüşüme neden olduğu aşikar. “Disruptive” olarak adlandırılan bu teknolojiler hem yıkıcı hem de yenilikçi… Böylesine bir süreçte mühim olan bireyin farkındalığı, hazırlığı ve var olan imkanlardan nasıl faydalanabileceği…

     Uberizasyon olarak ifade edilen dijital dönüşüm birçok sektörde kendini ispat etti bile. Mesela dünyanın en büyük taksi şirketi Uber’in bilançosunda yer alan bir tek taksi bile yok. En büyük konaklama şirketi Airbnb veya Booking.com’un sahibi olduğu gayrimenkul zincirleri veya otel odaları yok. En çok kullanılan iletişim kanalları Skype, WeChat gibi uygulamaların sahibi oldukları hiçbir telekomünikasyon altyapısı yok.

     En büyük perakende şirketlerinden mesela Alibaba’nın bilançosunda tuttuğu stok yok. En büyük medya şirketlerinden birisi diyeceğimiz Facebook içerik üretmiyor, en büyük sinema koleksiyonuna sahip Netflix’in sinema salonu yok, en büyük software satıcıları Apple veya Google sattıkları uygulamaları yazmıyorlar… “Hub economies” denilen küresel bir gerçekle karşı karşıyayız. Bu platformlar ve neden oldukları değişimler her birimizi hem tüketici olarak hem de profesyonel olarak etkiliyor.

     Mesela finans sektöründe müthiş bir değişim yaşanıyor. Ağırlıklı olarak öncelikle operasyonel verimlilik ile başlayan, sonra sosyal medya entegrasyonuna doğru ilerleyen, ödeme sistemleri konusunda fark yaratmaya başlayan dijital uygulamalar şimdi artık bankaların müşteri ile temas ettikleri her alanda kendilerini gösteriyorlar. Bir bankanın web sitesine gittiğinizde o sitenin arkasında yüzlerce start-up şirketin olduğunu fark bile etmiyorsunuz. Her biri beş yaşından genç binlerce şirket günümüzde bir bankanın müşterisi ile olan ilişkisine yön veriyor. Bankaların günümüzde maliyetlerinin üçte ikisini oluşturan bireysel bankacılık ve şube teşkilatı ile ilgili bütün süreçler hızla değişiyor. Yedi yıl içinde bankacıların üçte birinin işlerini kaybedeceklerini iddia ediyor bazı araştırmalar.

     Tabii hala tam olarak anlaşılamayan asıl büyük tehdit teknoloji liderlerinin bizatihi kendilerinden geliyor. Yakın bir geçmişe kadar FinTech olarak hep isimlendirdiğimiz bu kategori giderek TechFin kavramına dönüştü. Amazon, Google, Apple, Microsoft gibi teknoloji liderlerinin geliştirdiği ödeme sistemleri, hatta tasarruf ve kredi ürünleri sanırım bu sektörün geleceğini belirleyen en önemli faktörler olacak. Keza otomotiv sektöründe de enteresan gelişmeler duyuyoruz.

     Özellikle Çin’de BATs adını verdiğimiz (Baidu, AliBaba, Tencent) üç silahşörler her geçen gün otomotiv dünyasının liderleri ile işbirliklerini arttırıyorlar. Kendi kendine giden arabaların gerçek olduğu bir dünyada asıl rekabetin araba içinde zaman geçiren bireylerin neye odaklanacakları, yani hangi uygulamaları kullanacakları konusunda olacağı iddia ediliyor. Onun için araba üreticileri de ürettikleri arabalardan değil, belki de o arabalarda kullanılacak bilgisayar uygulamalarından para kazanacakları bir sürece hazırlanmak durumunda kalacaklar…

     Havayolları için de benzer bir rekabet gündeme geliyor. Artık neredeyse yirmi saat havada kalıp dünyanın bir diğer ucuna hiç durmadan gidecek uçaklar uygulamaya girmiş durumda. Londra Perth (Avustralya) direk kesintisiz uçuşları başladı, Singapur New York direk uçuşları bu yaz tekrar başlıyor. Bu gelişmenin aktarmalı uçuşlar anlamında bir hub olarak ön plana çıkan Istanbul, Dubai gibi merkezleri nasıl etkileyebileceği işi bir boyutu, ama bizim için bu gelişmelerin enteresan tarafı asıl rekabetin uçakların bu mesafeyi uçmasından çok uçak içinde yolculara sunulan hizmet odaklı olacağı. Kabiniçi ışıklandırma, yemeklerin jetlag uyumlu olması, kabiniçi klimalandırma, koltuk konforu gibi detaylar insanların seyahat alışkanlıklarını belirleyecek.

     Bütün bu teknolojik dönüşümün odağında yer alan temel konulardan birisi ise şu:
     Neye odaklanırsanız o olursunuz. Aslında günümüzde giderek kendini belli eden çok önemli bir kavram var: en değerli ürün insanların zamanı ve dikkati. Hem zaman hem dikkat. Tek başına yeterli değil, ama ikisini beraber çekmeyi başarabilenler en büyük faturayı keser duruma geldiler… İngilizce’de “to pay attention” diye ifade edilen, dikkatini vermek aslında deyimin kendi içinde saklı gerçeği artık göz ardı etmememiz gerektiğini bize hatırlatıyor. En büyük mücadele insanların hem dikkat hem de zamanlarını nereye çekeceğiniz konusunda yaşanıyor…

     Artık aynı sektör oyuncuları birbirlerine rakip olmaktan çıktı. Geçtiğimiz aylarda Cenevre’de CEO’ları tarafından konuk edildiğim dünya lideri İsviçre menşeili bir saat üreticisi en yüksek seviyede kira ödemeye hazır oldukları mağaza lokasyonlarında artık rakiplerinin diğer saat üreticileri ve mücevher firmaları olmaktan çıktığını en çok Apple, Nespresso, Tesla gibi markalara bu en prestijli mekanları kaybettiklerini söylemişti.

     Öte yandan bir de yapay zeka tartışmalarının ortasındayız: Fujitsu’nun geçen sene ondört ülkeden binlerce şirketin katılımı ile yaptığı dijital dönüşüm araştırmasında katılımcıların yüzde yetmişi yapay zekaya uyum kabiliyetlerinden endişe ettiklerini ifade etmiş. Çalışmaya katılan iş liderlerinin yüzde doksanı ise dijital uzmanlığa erişimlerini arttırmak için adımlar attıklarını söylemiş. KPMG’nin yaptığı bir araştırmada ise katılımcıların yüzde sekseni işletme modellerinin yıkıcı teknolojilerle değiştiğini belirtmiş, yüzde altmışı ise yıkıcı teknolojilerin sektörlerinde fırsatlar yaratacağı konusunda iyimser olduklarını ifade etmiş.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Teşekkürler Ticaret okurları

  Bakan Özlü’den KOBİ’lere 1 milyon TL destek müjdesi

  Yaş meyvecilerde hedef zirai ilaçla mücadele

  Tüketici güven endeksi 71,9 oldu

  Yurt dışı üretici fiyat endeksi aylık %2,24 arttı

  Üyeler talep etti, EBSO yeni kaynak ayırdı

  Çeşme, Alaçatı Havalimanı’nı Terminal Yapı inşa edecek

  Türkiye’de Mart ayında 110 bin 905 konut satıldı

  İzmir’de Mart ayında konut satışları azaldı

  İGC’den Ticaret’e ödül

  Tan: “Yazmanın sol anahtarı samimiyettir”

  Volvo, Rijit kamyonlarını tanıttı

  Aygaz’dan 25 TL Worldpuan sürprizi

  Hasan Alemdar, Henkel’de ilave sorumluluklar üstlendi

  ARAÇ KİRALAMA-NAKLİYE-TAŞIMACILIK-SERVİS

  BİLİŞİM VE TEKNOLOJİ

  TEKSTİL-GİYİM-DİKİM

  TEMİZLİK

  “Önceliğimiz nitelikli istihdam ve ihracat artışı sağlamak”

  Deri ihracatçılarının tercihi Erkan Zandar

  İş dünyası kadınlarla güçlenecek

  İstanbul Gençlik Festivali, Türk Telekom sponsorluğunda başlıyor

  Özel Havajet öğrencilerine üniversitede mesleki konferans

  MÜTEFERRİK

  İAŞE

  Bakan Tüfenkci Mali’de I. Uluslararası Sanayi Fuarına katıldı

  İLAÇ-TIBBİ MALZEMELER

  ELEKTRİK-ELEKTRONİK-SU

  “İnşaat sektöründe hedefimiz, tüm dünyadır”

  HARİTA-PLAN-PROJE

  İNŞAAT

  Dijital Liderler, Dijital Anadolu kapsamında İzmirli KOBİ’lerle buluşuyor

  Gaziemir esnaflarından örnek proje: Açıkhava AVM

  Dijital dönüşümün katma değeri: 10 yılda 23,8 trilyon dolar

  Robot Sophia Anadolu Sigorta güvencesiyle Türkiye’ye geldi

  STK’ların dijital dönüşümü dünyayı değiştiriyor

  Dijital bahar temizliği için 7 ipucu

  Türkiye Vodafone Vakfı geleceğin kod yazarlarıyla buluştu

  TAİDER ‘Kuzey Yıldızı Projesi’ni konuştu

  Türkiye’de “hesaplı” nüfus oranı fırladı

  Aksa Enerji Madagaskarlı Jirama’nın santralini işletecek

  Koçtaş’ın dijital dönüşümüne ödül

  2025’te dijital ekonomi 23 trilyon dolar olacak

  Karşıyaka Çocuk Şenliği muhteşem bir şölenle başladı

  Buca zabıtasından ‘Pazar’ denetimi

  KNK’ya bir ödül daha

  Kalkınmanın anahtarı yerel yönetimlerde

  Görme engellilere Braille alfabesi kullanılarak hazırlanan özel menü

  Ambalaj sanayicileri Plastpak Fuarı’nda sektör profesyonelleriyle buluştu

  Maxion Jantaş Busworld İzmir’de görücüye çıktı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 21.04.2018
  Ticaret 20.04.2018
  Ticaret 19.04.2018
  Ticaret 18.04.2018
  Ticaret 17.04.2018
  Ticaret 16.04.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni