• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Dr. A.Engin Ergüden ►TİM’den SESLER
12
14
16
18
17/07/2020 16:30
Şirketlerde Uzun Ömrün Sırrı

TİM DANIŞMANLIK
danismanlik@tim.com.tr
www.tim.com.tr

     Amaçları devamlı ve sürdürülebilir kar elde etmek ve bu karı ortak ve hissedarlarına dağıtmak olan şirketlerin yaşam süreleri giderek kısalıyor. Yaklaşık yüz sene önce, 1929 Dünya Büyük Ekonomik Buhranından evvel ABD’de şirketlerin ömürleri ortalama altmış-yetmiş yıl iken günümüzde bu süre ABD’de ortalama on yıla kadar gerilemiştir. Başta ABD olmak üzere Dünya’daki çok kârlı olan şirketler bile kısa sürede iflaslarını açıklayarak ortadan kaybolmuşladır.

     2012’de 124 yıllık faaliyeti sonrası iflas eden ABD’nin en büyük kamera, fotoğraf makinesi üreticisi Kodak, geçtiğimiz aylarda İngiltere’de iflasını isteyen 178 yıllık tur operatörü Thomas Cook, WOW Havayolları, ToysRUs verebileceğimiz sadece birkaç örnek. Türkiye’deki durum Dünya’daki gelişmelere göre farklı bir süreç izlemektedir. İlk beş yüzde yer alan şirketlerin yaklaşık %25’ine tekabül eden 129’nun yaşam ömrü elli ve üzeri yaştaki şirketlerden oluşmaktadır.

     Bu şirketlerin yetmiş ikisi ise aile şirketleridir. Bu aile şirketlerin elli yıldan fazla faaliyetlerini devam ettirmelerinin en büyük sırrı Türkiye’nin son otuz-kırk yıllık zaman periyodunda şirket gelişim noktalarını iyi analiz etmiş olmaları ile kendi genetik kodlarını sürekli yenileyerek kalıcı sürdürülebilirliği sağlamış olmalarıdır. Ancak genel ortalamalara baktığımızda Türkiye’de aile şirketlerinin ömürleri yirmi beş – otuz yıl ile sınırlıdır. Bu aile şirketlerinin sadece %30’u ikinci, %12’si üçüncü nesle geçebiliyor.

     Dördüncü nesle geçebilenlerin oranı ise %3’te kalıyor. Üçüncü ve dördüncü kuşağa geçişi başarı ile sağlayan aile şirketleri kurumsal yönetim ve aile içi ilişkileri ile aile dışı iş ilişkilerini bir düzene oturtarak sürdürülebilir bir başarı elde etmektedirler. Türk sanayisinin temelini oluşturan aile şirketleri, istihdam, katma değer, vergi, üretim ve dış ticaret başta olmak üzere ülkemizin kalkınmasında büyük pay sahibidir. Büyük ve kurumsallaşmış aile şirketleri bir kısmının hisse senetleri Borsa İstanbul’a kote olsa da bu şirketlerde aile payı nispeten yüksektir. Aile, yönetimde etkin rol almakta, stratejisini ve yönünü belirlemektedir.

Türkiye’de başarı hikâyesine sahip, üç ve daha fazla kuşak sürekliliğini devam ettiren şirketlerin uzun süreli olarak ömürlerini devam ettirmelerinin sırlarını şu şekilde ifade edebiliriz:

  • Ülkemizin gelişim, ilerleme noktalarının ihtiyaçlarını izlemek ve stratejilerini buna göre düzenlemek,
  • İç pazardaki konjektürel daralmaları takip ederek ihracata önem vererek ihracata dayalı bir büyüme modeli uygulamak,
  • Dünyadaki hızlı bir değişimden geçtiği bu dönemlerde Ar-Ge’yi ön plana çıkarmak,
  • Teknoloji ve insan kaynağına yatırım yaparak piyasada yapıcı rol üstlenmek,
  • Yarımlarda yenilikçi olmak, üretim tesislerini teknolojik çağın gereklerine göre tasarlamak,
  • Üretimde inovasyonu ön planda tutmak,
  • Öğrenmeye açık bir organizasyon yapısına sahip olmak, Dinamik ve esnek yapı sayesinde büyüme planları doğrultusunda şirketlerine hareket alanı yaratabilmesi,
  • Uzun ömürlü şirket olmak; ürün ve hizmetlerinde kaliteden taviz vermeden çalışanından bayisine, tedarikçisine kadar sağlam bir bağ kurmak,
  • Aile şirketleri açısından, aile değerleriyle şirket değerlerini bütünleştirmek, aile anayasası olarak değerlendirilecek temel kural ve ilkeleri aile değeri olarak içselleştirmek,
  • Sürdürülebilirlik için sürekli yönetim tarafından gözetim ve bir denetim mekanizması oluşturmak

Japonya - Uzun Ömürlü İşletmelerin Anavatanı
     Japonya’da işletmelerin devamlılığı ülkenin genlerinden başlayarak açıklamak daha uygundur. Shinise adı verilen ve faaliyetlerini yüz ve üzerinde yıl sürdüren şirketler, nesiller boyu aktarılan bilgi ve becerileri işaret etmektedir. Günümüzde yaklaşık yirmi altı bin kadar şirket Shinise özelliği ile taçlandırılırken uzun ömürlü ticari hayatta elbette modern dünyanın sırları da bu şirketlerin faaliyetlerinin sürdürülmesinin bir sonucu olarak karşımıza çıkmaktadır.

     Herhangi bir ülkedeki, istihdam politikaları uzun soluklu çalışmaları desteklerse ve değer yaratmaya yönelik olursa işletmelerin ömrü de bir o kadar uzun oluyor. Yalnız finansal değil, sosyal sermaye yaratan Japon şirketleri, Shinise ruhunu toplumsal refah ve sorumluluk ile beslemektedir. Shinise özeliğini taşıyan şirketler Japonya’da çalışanların huzurunun, iş ahlakını, üretim verimliliğini ve sonuç olarak da müşteri memnuniyetini ortaya çıkarmaktadır.

     Japonya, ekonomik ve kültürel olarak kısa vadeli kar şirketlerinden ziyade Shinise şirketlerin sayısını artırarak bu başarıyı tüm dünyaya tanıtmayı hedeflemektedir. Shinise şirketler sadece kendi adlarını dünyaya duyurmakla kalmıyor, Japon iş ahlakı ve geleneklerini de diğer gelişmiş ve gelişmekte olan ülke şirketlerine de rol model olmaktadır.

     Financial Times gazetesine göre Japon şirketlerinin başarısında uzmanlaşma önemli rol oynamaktadır. Bir sektörde uzmanlaşmak, hem başarı artırmaya hem de gelenek oluşturmaya yardımcı olmaktadır. Odaklanma stratejisi Japonların gözdesi olurken nesilden nesile geçen etkin kontrol ve gözetim mekanizması şirketleri ayakta tutmaktadır.

Japon Şirketleri Uzun Süre İle Faaliyetleri İle Neden Böyle Başarılı Oluyor?

  • Etkin Sistem Kurarak ve Şirket Felsefesine Sahip Olarak,
  • Nesilden Nesile Aktarılan Kurum Değerleri  Sayesinde,
  • Dürüstlüğü Koruyarak Sürdürülebilirliği Sağlayarak, 
  • Kararların Üzerinde Müzakere Edilip, Uzlaşılarak Alınarak,
  • Herkesin Yetki ve Sorumluluklarının Net Olarak Belirtilmesi İle,
  • Şirketin Tüm Birim ve Departmanlarında Hakkaniyet ve Adaletin Sağlanması İle
  • Tüm Şirket Çalışanların, Aile Bireyleri Olarak Görüldüğünden,
  • Sürekli Gelişme, Geleceğe Bakan ve Tedbirlerin Alınması İle ve
  • Şirketlerde Kesinlikle Görmezden Gelme Politikası Olmadığı için Japon şirketleri başarılı olmaktadır.
Önceki Yazılar :
Haberler
  İhale Özetleri

  30 Kasım 2020 Tarihli ve 31320 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  İyileşen hasta sayısı 4 binin üzerine çıktı

  Hisarcıklıoğlu: Ekonomideki sorunları istişare ile çözeceğimize inanıyoruz

  29 Kasım 2020 Tarihli ve 31319 Sayılı Resmi Gazete

  Günlük vak’a sayısı 30 bini geçti

  Dövizin %5 artışının iç borca faturası; 13,7 milyar TL

  SMA hastalığında güncel tedaviler çalıştayı düzenlendi

  Rüzgarda çifte rekor

  Çin’de üretilen Teslalar’ın Avrupa’ya ihracatı başladı

  Devlet katkısı fon tutarı 21 milyar TL’yi aştı

  İlaç kullanım onayları artık elektronik ortamda

  SERBEST PİYASADAN ELEKTRİK ENERJİSİ ALIMI

  ARAÇ KİRALAMA HİZMETİ ALINACAKTIR

  T.C. İZMİR İFLAS MÜDÜRLÜĞÜNDEN İLAN

  Markalı ürünlere talep arttı, patent başvuru sayısı 160 bine ulaştı

  İndirim günlerinde dikkatli olan karlı çıkar

  Piri Reislilerin resimleri Da Vinci’nin evinde

  Sivri: Kazanılan zamanı kaybetmeden reformlar hayata geçirilmeli

  “Yeni teknolojilerle ve modellerle eğitimi harmanlamamız gerekiyor”

  Tesla, “süper şarj kolonları” için Çin’de yeni bir fabrika kuruyor

  Audi ve Alibaba, araç içi uygulamalar için işbirliği yapacak

  Koçtaş, Kasım ayında İzmir’de 3 yeni Fix mağazasını hizmete açtı

  Bornovalı kadınlar eğitimde eşit

  “Gece kombi kapatmak tasarruf sağlamaz”

  E-ticaretin çılgın ayında kesintisiz alışveriş

  Sosyal konutlarda tadilat devam ediyor

  Berat Albayrak’ın yerine Ahmet Burak Dağlıoğlu atandı

  Damızlık alabalığa destek devam ediyor

  Geniş katılımlı etkinlikler 3 ay ertelendi

  Atradius: Covid’in ardında bırakacağı miras, Avrupalı şirketlerin karlılığını tehdit edecek mi?

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Sürdürülebilirlik Oscar’ı Buca Belediyesi’ne

  Türkiye’de girişim yatırımları 2,2 milyar dolara ulaştı

  5021 Sokak’ın çehresi değişti

  Satranç şampiyonları ödüllerini Başkan Arda’dan aldı

  Halkbank’tan, IBAN numarası olmadan 7/24 para transferi kolaylığı

  Ticket Restaurant Edenred, B2B Excellence Awards’ı almaya hak kazandı

  CarrefourSA “Franchise” sistemi başlattı

  SunExpress, yolcularına daha fazla esneklik sunuyor

  2021 yılı için ücret artışı beklentisi yüzde 13,8

  Hyundai üreteceği yeni SUV modelinin adını paylaştı: Bayon

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin 2021 yılı bütçesi kabul edildi

  Deri sektörünün ‘küresel’ buluşması için geri sayım

  İzmir’de deprem uzmanı mimarlar yetişiyor

  Çeşme’de konut talebi patladı

  Bayraklı Belediyesine ‘Sürdürülebilir iş ödülü’

  Narlıdere parklarına ‘Çocuk Hakları’na özel oyuncak

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 30.11.2020
  Ticaret 28.11.2020
  Ticaret 27.11.2020
  Ticaret 26.11.2020
  Ticaret 25.11.2020
  Ticaret 24.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni