• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Doç. Dr. Berrin Karadağ ►KONUK YAZAR
12
14
16
18
27/09/2017 15:39
Sağlıklı yaşamak için on anahtar kelime

Doç. Dr. Berrin Karadağ
Geriatri Uzmanı
Acıbadem Kadıköy Hastanesi

     Günümüzde yaşam süresinin uzamasıyla sağlıklı yaşlanmak, ileri yaşta kimseye bağımlı olmamak, fiziksel ve ruhsal açıdan zinde hissetmek kuşkusuz çok daha fazla önem taşıyor. 65 yaş ve üzeri yaşlılık sınırı olarak nitelendirilirken, ortalama yaşam süresinin 75’e yükselmesi ve 85 yaş üzerindeki nüfusun en süratle artan dilimi oluşturması, kaliteli yaşamın önemini çok açık şekilde ortaya koyuyor.

     Araştırıcılar bugün dahi insan organizmasının 120 yıl yaşama potansiyeline sahip olduğunu söyleyebilmektedirler. Bu potansiyelin gerçeğe dönüşmesi ve yaşlanmanın önüne geçilmesi için erken yaşlardan itibaren bazı önemli noktalara dikkat edilmeli ve önlemler alınmalıdır. Asla unutulmaması gereken nokta; yaşama yıllar katmak değil, yıllara yaşam katmaktır. Sağlıklı yaşlanmanın, kişinin genetik yapısıyla ilgili olduğu kadar, yaşam tarzı ve beslenmeyle de çok yakından ilgilidir. Sağlıklı yaş almak için ‘anahtar’ kelimelere dikkat etmek gerekir.

Hareket
     Yaşınıza uygun fiziksel aktiviteyi her yaşta yapmanız çok önemli. Unutmayın ki atalarımızın dediği gibi "işleyen demir ışıldar". Bu da bedeniniz için egzersiz yapın anlamına geliyor. Egzersizin ne olacağını yaşınıza ve kapasitenize göre ayarlayın. En basit olarak, her gün düzenli yürüyüş yapabilirsiniz. Her gün yapamıyorsanız da haftada en az üç gün yarım saatlik tempolu yürüyüş her zaman faydalı. Temponuzu kalp ve akciğer kapasitenize göre ayarlayabilirsiniz.

Beslenme
     Beslenmemize önem verin. Sağlığınızı ilaçlardan değil de öncelikle besinlerden sağlayın. Gerekli durumlarda doktor önerisiyle tabi ki ilaçlarınızı kullanın ancak ilaca muhtaç olmamanın bir yolunun doğru ve yeterli beslenme yani ne eksik ne fazla, tam ihtiyacınız olan kadar beslenme olduğunu unutmayın. Fazla kilodan kaçının, obezite yaşlanmayı da hızlandıran ciddi bir tehlike.

Su
     Basit gibi görünen ve sıklıkla ihmal edilen su içme alışkanlığı, sağlıklı yaşlanmanın olmazsa olmazlarından. Günlük su ve sıvı tüketimi hem sindirimin düzenli olması hem de fizyolojik hatta ruhsal sağlığımız açısından çok önemli. İnsan vücudundaki birçok biyokimyasal reaksiyon su ile gerçekleşiyor. Böbreklerimiz bir duş başlığı gibi! Az su alırsak tıkanıyor, yeterli su tüketimi ile açılıyor. Bunu hiç unutmayın ve mutlaka günde 8 su bardağı su için. Yaşlanma ile vücut susuzluğunu hissedemediğinden, başta böbrek fonksiyonları olmak üzere, pek çok organı bozabiliyor.

İletişim
     Özellikle yaşlanma döneminde sosyal iletişimin canlı tutulması kişilerin en çok zorlandığı konulardan biri. Oysa yalnızlık yaşlılık dönemindeki en büyük tehlikelerin başında geliyor.  Çevrenizde yakın dostlarınızın ve yakınlarınızın olması depresyon için, zorluklarınız ve kayıplarınız için en büyük tampon. Akrabalar, komşular, arkadaşlar mutlu ve sağlıklı bir yaşam için vazgeçilmezlerden. Hatta mümkünse torunlar ve gençlerle birlikte olmak, hem zihinsel hem ruhsal yönde kişiyi dinç tutmakta son derece önemli. Ayrıca gençler de, yaşlılardaki tecrübe ve anılardan ders almalı.

Aşı
     Nasıl ki bebeklerimizi korkmadan aşı programına alıyorsak, ilerleyen yaşımızda hastalıklara yakalanma riskini en aza indirmek için gerekli aşılardan korkmamak ve düzenli olarak doktorumuzla bu konuda konuşmak ihmal edilmemesi gereken bir konudur. Her yıl grip aşısı ve 65 yaşın üzerinde sadece bir kez uygulanan zatürre ve zona aşısı yaptırılmalıdır. Ancak mutlaka doktor kontrolü ve önerisi gereklidir.

Hobi
     Hobinin ve üretkenliğin gücünü küçümsemeyin. Mutlaka yeni bir hobi edinerek zinde kalın. Yeni şeyler öğrenin, üretin. Bu şekilde beyin egzersizi de yapmış olursunuz. Özellikle çalışma hayatınız bitmişse koroya katılma, resim, satranç, biçki dikiş kurslarına gitmek, sizi zinde tutar. Hayattan kopmamanız, sosyal ortamlarda kendi yaşıtlarınızla, size kendinizi iyi hissettiren arkadaşlarınızla vakit geçirmeniz çok önemli.

Uyku
     Uyku düzeni ve kalitesi sanıldığından çok daha önemli. O nedenle vücudunuzun dinlenmesi ve tekrardan enerji toplaması için uykusuz kalmayın. İlerleyen yaşla birlikte uyku süresi ve kalitesinde azalma olabiliyor ama bunu değiştirmenin birçok yolu var. Mümkünse uyku ilaçlarına başvurmadan, birtakım doğal yollarla bu işi başarmaya çalışın. Bunun ilk yolu da,  kafanızı boşaltmış olarak yatağa girmek.

Ritüel
     Geceleri salgılanan melatonin hormonu uykuyu sağlarken, ışıklandırmanın fazla olması melatonin üretimini baskılıyor. Bu nedenle yatmadan bir saat önce TV ve bilgisayarı kapatın. Odanızdaki ışıklandırmayı minimum seviyeye indirin. Yatma saatinde ılık bir duş almak, hafif bir müzik dinlemek gibi kendinize özel ritüeller edinin.

Kontrol
     Sağlık kontrollerinizi düzenli yaptırın. Bunun için doktorunuza sadece hasta olduğunuzda değil, düzenli olarak sağlıklı iken de gitmeyi ihmal etmeyin ve böylece hep hastalıktan önce davranabilin. Amaç hasta iken tedavi olmadan önce, hastalığı önlemek olmalı. Özellikle yaşlılıkla birlikte çok daha fazla ihmal edilebilen ağız ve diş bakımı son derece önemli. Ağızda başlayan hastalıklar, tüm vücudumuzu etkileyebiliyor. Bu yüzden diş hastalıkları konusunda titiz davranın, dişlerinizi her gün fırçalayın. Unutmayın, vücut bir bütün ve diş hastalıklarından korunmak için düzenli diş muayenesinden geçmek önemli.
     Yaşlanmanın önüne geçmek, sağlıklı yaşlanmak için son derece önemli unsurlardan biri; sigara ve alkol gibi zehirli maddelerden uzak kalmak. Anlık keyifler, vücutta kalıcı zararlara yol açabiliyor ve yaşlanmayı hızlandırabiliyor.
     Moda olan veya komşunuza, arkadaşınıza iyi gelen ilaç illa ki size de iyi gelecek diye, hiç düşünmeden ve doktorunuza danışmadan kullanmayın. Özellikle sonsuz sağlık ve gençlik vadeden pek çok maddenin fazla kullanımı vücutta bir takım dengeleri, karaciğer, böbrek ve kalbi negatif etkileyebilir. İlaç kullanımı gerekli durumlarda reddedilmemeli, ancak boş yere de fazla ilaç kullanımından sakınılmalıdır.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Sağlık harcamaları 165 milyar 234 milyon TL

  Kırmızı ette üretimi 443 bin 14 ton

  Kullandırılan krediler de batık krediler de artıyor

  Türkiye’deki yaşlı nüfus sosyal medya kullanım rekoru kırdı

  Cari fazla Eylül ayında 2.5 milyar dolar

  İSO Türkiye İhracat İklimi Endeksi ekimde 50,3 oldu

  Türk kadınlarının işgücüne katılım oranı arttı

  Cıvata ve somunlar Norm ile sanat eserine dönüştü

  Karşıyaka’da caz dolu günler başlıyor

  Hırdavat sektörü gözünü Rusya’ya dikti

  Yükselen Çelik arzına yatırımcılardan büyük ilgi

  Global’in gelirleri 1 milyar TL’yi aştı

  Başkan Kılıç’tan katı atık hamlesi: Öz kaynaklarla gerçekleşecek

  Şen, “Endüstri 4.0 ile geleceğe yön vermeye çalışıyoruz”

  Türk Eximbank, 500 milyon Euro tutarında sendikasyon kredisi sağladı

  Kerevitaş ilk 9 ay sonuçlarını açıkladı

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze Meyve Hal Fiyatları

  13 Kasım 2019 Tarihli ve 30947 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞINDAN GAYRİMENKUL SATIŞI

  SÜRÜCÜLÜ HİZMET ARAÇI KİRALANMASI

  T.C. İZMİR İFLAS MÜDÜRLÜĞÜ 2019/22 İFLAS

  T.C. SELÇUK ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLAN

  ORİON EĞİTİM VAKFI MÜTEVELLİ HEYETİ TOPLANTISI DUYURUSU

  Sağlık turizmi için müşavirler geliyor

  Türk plastik sektörü ABD’yi radarına aldı

  Palandöken, “Bankalar ekmedikleri yerden biçiyorlar”

  İşler: Sektörün soluk almaya ihtiyacı var

  Yabancı’nın gözü rüzgar ve güneşte

  Avrupa Birliği Zorlu Enerji projelerini desteklemeyi sürdürüyor

  İBB Akçakale’ye destek sağlayacak

  Gürer: “Asbestli su boruları neden değiştirilmiyor?”

  TÜSİAD Sanayide Dijital Dönüşüm Programı-TÜSİAD SD2 üçüncü dönemi başlıyor

  “İlaç stratejik ürün olarak belirlenmeli”

  Corendon Airlines Mission 747 ile Felis kazandı

  Z Kuşağı kripto paraya güveniyor

  Buca’nın gençleri için ortak mücadele

  International Paper EMEA İnovasyon ve Ar-Ge Liderliğine Sibel Seğmen Erim getirildi

  Maaşları kesilen yaşlılar perişan

  Alerji uzmanlarından annelere “diyet” uyarısı

  DHL Supply Chain’de yeni atama

  Makine ihracatı 10 ayda 15 milyar dolara yaklaştı

  Narlıdere’de yol çalışmaları hız kesmeden sürüyor

  TOBAV Çok Sesli Korosu Konseri ilgiyle izlendi

  Konak’ın kedileri bu kış üşemeyecek

  Karşıyaka’nın kedi evleri koruma altında

  "Cezaevlerine ilaç ödeneği gelmiyor"

  Maxion İnci, metalürji duayeni Prof. John Campbell’i ağırladı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 13.11.2019
  Ticaret 12.11.2019
  Ticaret 11.11.2019
  Ticaret 09.11.2019
  Ticaret 08.11.2019
  Ticaret 07.11.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni