• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Cemal Tükel ►SUYA SABUNA
12
14
16
18
20/10/2018 13:45
Yeni İstanbul Havalimanı

     Türkiye, çok büyük bir yatırımı daha devreye almayı planlıyor. Ama aynı zamanda belkide şimdiye kadar Türkiye’de yapılmış en büyük operasyon merkezini de işletmeye almaktan söz ediyorum. Yeni İstanbul Havalimanı kompleksi hakikaten dünya standartlarında büyük bir yatırım ve aynı zamanda büyük bir işletme. 29 Ekim’de ilk tarifeli seferlerin başlaması ile birlikte operasyona geçecek olan havalimanının tam anlamıyla faaliyete geçmesi tahminime göre yıllar alacak.

     Nedeni aslında çok basit. Proje çok büyük… Belkide olması gerekenden kat ve kat daha büyük. Zira tamamlanma sürecine baktığımızda 2023 ve ötesi yıllara kadar uzanan bir projelendirme ve programlandırma söz konusu.

     Ekim itibariyle günde 5 adet tarifeli seferin yapılması sözkonusu. Günde, biri KKTC’de Ercan, biri de Azerbaycan’ın Bakü şehri olmak üzere iki yurtdışı, Ankara, İzmir ve Antalya olmak üzere üç de yurt içi uçuş yapılacak. Hava Kargo operasyonu ise bir yıl sonra başlayacak. Hani binlerce TIR ile taşınma vardı ya, işte o başka bahara kaldı. Bu kadar büyük bir sistemi devreye almanın “bir gecede” olmaması aslında çok şaşırtıcı değil. İnşaatı ve planlaması aşamasında yapılan açıklamalar arasında, “Bir gecede taşınacak” yaklaşımı aslında bana çok şaşırtıcı gelmişti.

     Fakat yinede 2019 Ocak ayında tüm yolcu operasyonunun yeni meydana geçeceği kesin bir dil ile belirtiliyor. Havalimanı’nın bahar aylarında açılmasını tavsiye eden bazı yetkililer var, tabii bu da bir görüş açısı fakat bu meydanın en son teknoloji ile donatılmış olduğunu biliyoruz ve aslında yaz veya kış ayları çok fark etmeyecektir. Ayrıca yeni havalimanı pistlerinde, Yeşilköy Atatürk Havalimanı’na göre daha yüksek teknoloji içeren iniş kalkış ve yaklaşım sistemlerinin olduğundan da eminim.

     Havalimanına gelince. Öncelikle şehre uzaklığı bir sıkıntı yaratacak gibi. Zira raylı toplu taşıma sistemleri ancak iki yıl sonra devreye girebilecek. Otobüs ve özel araç ile şehire uzaklığı şimdilik çok zaman almıyor (çeşitli merkezlerden 45-50 dakika) ama bunun sebebi mevcut yolların şimdilik kısıtlı miktarda kullanılıyor olması artan trafik ile bu süre daha da uzayacaktır.

     Havalimanı binası çok ferah ve çok güzel bir bina. Yapı olarak çok büyük bir yapı ve yolcuların kullanım açısından oldukça zorlanacağı bir konsepti içeriyor. Zorlanmadan kastım yürüme mesafelerinin aşırı derecede uzun ve uzak olması. Tabii bu kadar geniş kitlelere hizmet etmek için kurulan bir yapıda mesafelerin ve alanların küçük olması düşünülemez ve gerek yürüyen yollar ile, gerekse taşıma araçları ile destekleneceği ortada.

     Fakat unutmayın burası bir havalimanı; diğer bir değişle sadece yolcuyu değil, aynı zamanda yolcu beraberinde ciddi miktarda eşyanın da taşındığı bir yer. Özellikle yurtdışı uçuşları için çok ağır eşyaların da yolcu ile birlikte getirildiği ve bu mesafelerin bir kısmında bu eşyanın yolcu tarafından taşınacağı da öngörülür ise; bu ileride ciddi bir sıkıntı olarak geri dönecektir.

     Geçtiğimiz hafta içinde yeni havalimanına yaptığımız ziyarette yapılan işten etkilenmemek ve ülkemiz adına gurur duymamak imkansız. Ama inşaat aslında bu işin en kolay bölümü. Elindeki proje uygulamasını statik olarak yapıyorsun. Oysa bu havalimanını işletme işi tamamen dinamik ve en önemlisi insan faktörünün yüzde yüz işin içine girdiği bir olay.

     Havalimanını işletecek firmanın bu konuda bir Sabiha Gökçen tecrübesi var. Aynı zamanda burada görev yapacak elemanlar bu konuda faaliyet gösteren çeşitli firmalardan buraya gelerek çalışacak tecrübeli personel ama yinede bu ölçekte hedeflenen bir operasyonun tabiri yerinde ise ‘tereyağdan kıl çeker gibi’ olmayacağını da öngörmemiz lazım.

     Dünya’nın en büyüklerinden biri olmaya aday bu meydanın, Yeni İstanbul Atatürk Hava Limanı olması umudu ile, yapımında tüm emeği geçen yüzbinlerce işçimize, mühendisimize, yöneticilerimize ve planlayıcısına teşekkür ederiz. Kazasız ve sıkıntısız bir hava limanımız olması en büyük dileğimiz.

Önceki Yazılar :
Haberler
  İZBAN’da grev hazırlığı

  Sağlığa 217 yeni yatırım ile 7 bin yeni yatak

  Türk çeliğine İran tehdidi

  Terzioğlu mobil dünyanın zirvesinde

  “İzmir sanayicisinin sesini duyun”

  Palandöken, “1 kuruştan sonra 5 ve 10 kuruşlar da verilmiyor”

  Bornova’da vefa buluşması

  Türk bilim insanlarına “yurda dön” çağrısı

  Konkordatolara denetim geliyor

  ‘Dijital Anadolu’da Yol Haritası Bursa için çizildi

  Serter: “Güçlü STK güçlü iletişimle mümkün”

  CitiPR, TSE Belgesine sahip ilk halkla ilişkiler ajansı oldu

  İnşaat sektörü, dipten döndü

  Uluslararası İstanbul Mobilya Fuarı, kapılarını açıyor

  Ahşap paletlerde kalite standartları belirlensin

  İMİB Ekim ayı maden ihracatı 415,5 milyon dolar

  “Sanayide su verimliliğini arttırmalıyız”

  Tavuk yumurtası üretimi 1,6 milyar adet olarak gerçekleşti

  Eylül ayında 788 bin 331 ton inek sütü toplandı

  Türkiye’de 2017 yılında 2 milyon 684 bin 820 kişi iller arasında göç etti

  İZBAN’da süreci TCDD yönetecek

  Türkiye’nin yüzde 8’i 65 yaş üstünde

  Yabancı satıcılar bekarlar günü rekor satışlarından yararlananlar arasında

  Küçük işletmeler için e-ticaret tüyoları

  Kripto parada piyasa hareketlenmesi 2019’da bekleniyor

  Akbank Private Banking bu yıl da Türkiye’nin en iyisi oldu

  Başkan Selvitopu, söz verdi ve gerçekleştirdi

  En güzel ders

  Atatürk için sanat dolu anma gecesi

  Gümüldür’de festival zamanı

  Bornova kent tasarımlarıyla fark yaratıyor

  Örnekköy’de ilk etap hızlı başladı

  Veri korumada başarı şirketlerin gelirini artırıyor

  Universal Robots, Altın Cobot ile başarısını genişletiyor

  Nokia 3.1 Plus kullanıcılarıyla tanışmaya hazırlanıyor

  T.C. İZMİR 3. İCRA DAİRESİ 2018/4492 TLMT. TAŞINIRIN AÇIK ARTIRMA İLANI

  İHALENİN TARİHİ ve SAATİ ► 26.11.2018 - 10:00

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Borsalarda Alım-Satım

  Döviz / Altın

  13 Kasım 2018 Tarihli ve 30594 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Milli uyduya milli enerji

  Cari denge 1.830 milyar dolar fazla verdi

  Akaryakıt satışında nakit tarife önerisi

  Bayraktar’dan, çiftçiye “ecrimisil fırsatını kaçırmayın” uyarısı

  Takibe düşen kredilerde artış devam ediyor

  Bornova’da Ata’ya saygı yürüyüşü

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 14.11.2018
  Ticaret 13.11.2018
  Ticaret 12.11.2018
  Ticaret 10.11.2018
  Ticaret 09.11.2018
  Ticaret 08.11.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni