• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Cemal Tükel ►SUYA SABUNA
12
14
16
18
11/09/2020 06:54
Nostaljik Tramvay

     İzmirimizin gözbebeği, şehrin aynası ve en önemli yerlerinden biri olan 1. Kordon, Atatürk Caddesi’ndeki çim alan ile deniz kıyısında, 9 Eylül’den itibaren küçük bir vagondan oluşan ‘nostaljik tramvay’ adı ile bir yolcu taşıma aracı devreye girdi. Bir vagon diyorum çünkü lastik tekerlekli bir elektrik motoru ile hareket eden bu araç, görüntü olarak eski tramvaylara benziyor olsa da; reel olarak o eski tramvaydan çok farklı.

     Bugün Ahmet Adnan Saygun Konser Salonu olan yer, bildiğiniz gibi 1900’lü yılların başında tramvay deposu, daha sonra da troleybüs ve otobüs deposu olarak kullanılıyordu. İzmir’in eski nostaljik resimlerinde gördüğünüz elektrikli tramvaylar Konak Meydanı’ndan, Fahrettin Altay Meydanı’na kadar çalışmakta ve ger merkezi veya depo olarak ta Göztepe’deki bu yeri kullanmaktaydı.

     Öncelikle bu tramvaydan bahsetmek istiyorum. Bu tramvay iki mevkiden oluşurdu. Önde birinci mevki yeşil vagon ve arkada ise ikinci mevki sarı vagon bulunurdu. Seyahat edenler genelde 2. mevkide olmayı tercih ederlermiş. Mithatpaşa Caddesi’nden geçen tramvay Güzelyalı ve Göztepe tarafının yükünü alırdı .

     Karşıyaka’daki tramvay ise Bostanlı’dan bugünkü tersanenin bulunduğu yere kadar çalışırdı. Büyük bir bölümü yalıdan giden ve bir at ile çekilen tramvay, bugünkü Atatürk Heykeli’nin bulunduğu noktadan arka sokağa girerek eski tramvay caddesinden depoya kadar giderdi.

     Peki 1. Kordon’daki nostaljik tramvay dediğimiz tramvay nasıl bir araçtı. Bu tramvay ise aslında bir dekovil hattı üzerinde atla çekilen yolcu taşıma vagonuydu. Bu hat, Punto’dan bugünkü Pasaport iskelesinden sonra yer alan mendirek içindeki eski limana, oradan da Konak Pier’in olduğu gümrük depolarına kadar uzanırdı.

     Aslında diğer bir deyişle gümrük ile Alsancak Tren istasyonunun bağlantısını sağlardı. Alsancak Limanı’na gelen malların gümrüğe taşınması bu hat üzerinden yapılırdı. Genelde gece yapılan bu taşıma işlemi dışında hat gündüz de yolcu taşıması için kullanılırdı. Yani diğer bir deyişle bir taş ile iki kuş vurulurdu.

     Bir başka dekovil hattı da aslında Basmane Garı’ndan bugünkü Fevzipaşa Bulvarı üstünden gümrüğe kadar uzanmaktaydı. Buradan da, Kasaba demiryolu yani Turgutlu-Manisa üstünden gelen mallar gümrüğe iletilmekteydi.

     Gerek Aydın demiryolu, gerekse Turgutlu Manisa demiryolu 1860’lı yıllarda bir tek hat olarak yapılmış olmasına rağmen, ileride 2 veya 4 hatta kadar arttırılacak şekilde planlanmıştı. Bugün bir bölümünde İZBAN’ın çalıştığı  iki gidiş-geliş hattın bu kadar rahat genişletilmesi; hatta birçok istasyon için kamulaştırmaya bile ihtiyaç olmamasını o zamanki öngörüye borçluyuz.

     Gelelim Nostaljik taşıma vagonuna...
     Umarım Kordon’da hakikaten böyle bir taşıma aracına ihtiyaç olduğundan dolayı yapılmıştır. Yoksa bu kadar masraf yapıp, daha önce de yaşadığımız benzer girişimler gibi ileride rafa kaldırılmasına şahit olmayız..

     Dileğimiz bu Nostaljik Vagonun  adına atılan taşın, ürküttüğü kuşa değmesi..

Önceki Yazılar :
Haberler
  İSBA Tarım’dan yatırım hamlesi

  ESİAD’tan gerçekçi üç yıllık ekonomik plan beklentisi

  Mükellef memnuniyeti yüzde 78,24

  Aliağa, Türkiye ekonomisine değer katmaya devam ediyor

  Çamdibi-Yeşilova Bölgesi için ilk adım atıldı

  İzmir Büyükşehir’e dört ödül birden

  Finans dünyasında dijital varlık regülasyonu yaygınlaşıyor

  Arçelik küresel üretimde karbon nötr oldu

  Ovacık Belediye Başkanı’ndan Başkan Aksoy’a ziyaret

  Tüketicilerin yüzde 72’si önce internet diyor

  Kur riskine karşı alınacak önlemler

  Yamaha Motor, ‘Maraton İzmir’in destekçisi oldu

  Eti’nin üretim tesisleri ‘TSE Covit-19 Güvenli Üretim Belgesi’ni aldı

  Gaziemir’in taziyeevleri hizmete hazır

  Anadolubank ve Marsh Türkiye’den iş birliği

  Akkuyu NGS’nin 2. güç ünitesinde iki binanın temel atma çalışmaları tamamlandı

  Karşıyakalı bisikletçiler madalyaları topladı

  Şirinyer Parkı’na kadın eli değdi

  Güzelbahçe Belediyesi’nden okullarda Koronavirüs önlemi

  Balçova’da Hareketlilik Haftası

  Karabağlar’da okullar dezenfekte ediliyor

  Seferihisar Belediyesi maskesini kendi yapıyor

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  İhale Özetleri

  22 Eylül 2020 Tarihli ve 31252 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  BİNA VE ÇEVRE DÜZENLEME İŞLERİ YAPTIRILACAKTIR

  T.C. İZMİR 3. İCRA DAİRESİNDEN AÇIK ARTIRMA İLE ARAÇ SATIŞI

  İBB’den eğitime 17,6 milyon TL destek

  Çevre fonu siyasete takılıyor

  KOBİ’lerin dijitalleşmesi yüzde 50 hızlandı

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Ödemiş’te afet ve acil durum toplanma alanları belirlendi

  CHP İzmir Milletvekili Serter, esnafı Kılıçdaroğlu ile buluşturdu

  “Ucuz yakıt satan devletin vergisini çalıyor”

  Evlerde robot süpürge dönemi

  İlk sınav başarı ile tamamlandı

  Türk Telekom 2019 Yılı Faaliyet Raporu’na uluslararası 18 ödül

  Airbus yeni sıfır emisyon konsept uçağını duyurdu

  Komutanlardan İduğ’a ziyaret

  “Doğu Anadolu’nun zengin meraları değerlendirilmeli”

  Gürer: TÜVTÜRK’ün muayene ücret artışına kim dur diyecek?

  Bankalar uzaktan kimlik tespiti yapabilecek

  AB’ye seyahatleri zorlaştıran düzenleme kurumsallaştırılacak

  Ülkelerin yaşam kaliteleri belli oldu

  Kent Mutfakları’nda “Umut Var”

  Nar Çiçekleri eğitime başladı

  Dünya’da bir ilk; “Mentollü Maske”

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.09.2020
  Ticaret 21.09.2020
  Ticaret 19.09.2020
  Ticaret 18.09.2020
  Ticaret 17.09.2020
  Ticaret 16.09.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni