• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Cemal Tükel ►SUYA SABUNA
12
14
16
18
04/11/2021 06:20
F35 savaş uçağı da, F16 değil mi?

     Türk Silahlı Kuvvetlerinin ülke savunması için ihtiyacı olan savaş uçağı her zaman çok önemliydi. Türk Hava Kuvvetleri’nin bu ihtiyacı 1960’lı yıllarda F105, 1970’li ve 80’li yıllarda F4 Fantom ile çözümlendi. 1990’lı yıllardan itibaren ise Türkiye için çok önemli bir değişim yaşandı. Ülkemizde NATO envanterinde savaş uçağı olarak sınıflandırılan F16 Savaşan Şahin projesi başladı.

     Projesi diyorum çünkü F16 savaş uçakları sadece Amerika Birleşik Devletleri(ABD) tarafından Türkiye’ye satılan uçak olmasının yanı sıra; aynı zamanda ülkemizde de üretilmeye başlandı. Yanılmıyorsam yaklaşık 125 adet F16 ülkemizde üretildi. Bir sonraki yıllarda da gelişen teknolojiye paralel olarak bu uçaklar modernize edildi ve daha etkin hale getirdi.

     Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100. yıldönümünü 2023 yılında kutlanacak. 2000’li yıllardan itibaren yeni bir savaş uçağı arayışına girildi. Yine NATO silahları kapsamında yeni geliştirilen F35 projesi içinde yer aldık. Bu projedeki katkımız sadece uçağı satın almak değil; aynı zamanda uçağın yüzlerce parçasını da ülkemizde imal etmekten geçiyordu. İzmir’de temelleri atılan Havacılık ve Uzay Sanayi Kümelenmesi bu konuda çok önemli gelişmelerin de merkezi de oldu. F35 projesinde Türkiye hem ciddi bir üretici, hem de önemli bir alıcı olarak yer aldı.

     Alınacak uçaklar için üretici firmaya 1,5 milyar $’a yakın bir ödeme de gerçekleştirildi. Fakat daha sonra ABD ile olan siyasi ve ekonomik problemler nedeniyle Türkiye haksız yere bu projeden çıkarıldı. Çıkarılırken, ABD Kongresi’nin Türkiye’ye S-400 füze savunma sistemi alımı sebebiyle yaptırım uygulanması karara bağlandı ve CAATSA (Amerika’nın Hasımlarına Yaptırımlar Yoluyla Karşı Koyma Yasası) olarak bilinen yasa ile Türkiye’ye her türlü silah satışı durduruldu. Ama firma, geri ödemesi gereken yaklaşık 1,5 milyar $ bir fatura ile karşı karşıya bırakılarak.

     ABD hükümeti bize satdığı uçakların başka ülkelere satışı ile ilgili arayışa girdi, fakat bu konuda çok da başarılı olduğunu söyleyemeyeceğim.
     Şimdi masada yeni bir teklif var.
     Türkiye’ye F35 vermeyelim ama F16 verelim gibi bir teklifle yaklaşıyorlar. CAATSA ve Kongre kararını hiçe sayan  bir yaklaşım.
     F35’lerin verilmemesinin nedeni hala geçerli iken 1978 teknolojisi uçakları vermenin ne farkı olduğunu kimse anlatmaya kalkmasın çünkü sonuç olarak Türkiye’ye silah satmamakla tehdit eden ülke; kendi şirketini kurtarmak, 1,5 milyar $’ı ödememek için, Türkiye’ye eski teknolojiyi-tabiri caizse yamamaya çalışıyor. Büyük bir ihtimalle bu uçaklar Amerika Hava Kuvvetleri tarafından kullanılmış ve hem ekonomik hem de fiziksel ömrünü tamamlamış uçaklar. Bunları revize ettik, yeniledik, gelişmiş teknoloji ekledik gibi söylemlerle yapılmaya çalışılanı kimseye yutturulamaz.

     Türk Hükümeti’nin, bu konuda kesin tavır koyarak; öncelikle Kongre’nin kararını geri aldırtması veya 1,5 milyar dolarımızın geri verilmesini sağlaması lazım. Verilmemesi halinde Türkiye’yi tekrar F35 projesine geri alınmamız talep edilmeli.

     Evet hava kuvvetlerimizin uçak ihtiyacını hepimiz biliyoruz ama bu konuda taviz vermeden gerekenin yapılması lazım. O kadar abartılan F35 uçağına gelince. Bu konudaki karşılaştırmaları ileride size sunacağım. Ama inanın uçak abartıldığı kadar savaş kabiliyeti taşımıyor. Bazı konularda yetersizlikleri var. Elektronik donanım konusunda çok ileri bir uçak ama dünyada bu kadar hızlı gelişen elektronik teknolojisinde sadece bu konuda öncü olmak acaba yeterli mi?

     Dirayetli olmasını beklediğimiz Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti’nden, Türkiye’nin haklarını korumak için F35 konusunda çok daha katı ve talepkar olmasını temenni ediyorum.

Önceki Yazılar :
Haberler
  “MESS metal işçisinin hakkını korumalı”

  Gayrimenkulde satışlar durma noktasında

  Matbaa sektörü kıskaç altında

  “Bağ-Kur primleri 2022’de artırılmasın”

  Yumurta üreticisi kısır döngüde

  Eylül’de sigortalı çalışan sayısı 802 bin kişi arttı

  T.C. TURGUTLU 1. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNDEN İLANEN TEBLİĞ

  “Müteahhittin 15 milyar TL kredi borcu var”

  İMSAD: İç ve dış talep eylül ayında da devam etti

  Havacılıkta motorların hidrojen yakıtları ile uyumluluğu hedefleniyor

  EİB’den Hollanda ve Belçika atağı

  Çevre kirliliğine karşı yönetmelik yürürlüğe girdi

  İzmir’de satış ve kira bedelleri yüzde 20-25 arttı

  Serter: Işılay Saygınlar çoğalsın

  “Turizmin gelişmesi için her türlü desteği vereceğiz”

  Yeni yıl kutlamaları İzmir Arena’da başlıyor

  “Bereket ekonomisi inşa ediyoruz”

  Maden şehitleri Buca’da anıldı

  “Sigorta sektörüne yeni bir soluk getiriyoruz”

  Mobilexpress dokuz ayda 160 milyon işleme aracılık etti

  Malatya Su ve Kanalizasyon İdaresi alt yapı işleri yaptıracak

  MedıaMarkt aralık ayına da cazip fiyatlarla girdi

  Koçtaş’tan ZUBİZU üyelerine özel indirim kampanyası

  Konak ve Nilüfer Belediyesi, “Kardeş Şehir” oldu

  İndirimli alışveriş döneminde 50 milyon dakika görüşme yapıldı

  İzmir Marina’da Mavi Bayrak gururu

  Gediz Havzası için FAO’dan yeni proje

  Samsun T Tipi Kapalı ve Açık İnfaz Kurumu akaryakıt satın alacak

  DEÜ’nün engelsiz yatırımı ‘ArtıBiz’ kafe açıldı

  Borsalarda Alım-Satım

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Başkan Sandal: Asla yalnız değilsiniz

  Buca’da Elektrikli Sandalye Maratonu heyecanı

  Engelli bireyler için dijital erişilebilirliğin önemi

  Veri ihlali sonrasında atılması gereken 10 temel adım

  Şirketlerin korkulu rüyası; işten ayrılan çalışanlar

  SASKİ, mekanik malzeme satın alacak

  TMMOB TEKSTİL MÜHENDİSLERİ ODASI İZMİR ŞUBESİ 15. OLAĞAN GENEL KURULUNA ÇAĞRI

  İhale Özetleri

  04 Aralık 2021 Tarihli ve 31679 Sayılı Resmî Gazete

  Karayollarında Durum

  Vak’a test oranı 21 Kasım’dan beri en düşük seviyede

  Sanayiciye gece yarısı zam şoku

  EİB’ten kasımda 1 milyar 437 milyon $’lık ihracat

  Enflasyon yıllık yüzde 21,31’e çıktı

  Yİ-ÜFE, kasımda yüzde 9,99 yıllık yüzde 38,94’e yükseldi

  Dikili TDİOSB’nin, jeotermal arama ruhsatı 9’a yükseldi

  EPDK, lisans bedeli ve katılma payını yürürlükten kaldırdı

  Merkez Bankası’ndan üst üste ikinci döviz müdahalesi

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 04.12.2021)
  Ticaret 03.12.2021
  Ticaret 02.12.2021
  Ticaret 01.12.2021
  Ticaret 30.11.2021
  Ticaret 29.11.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni