• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Caner Çelik ►TİM’den SESLER
12
14
16
18
07/09/2020 06:50
Ekonomide İş Riski -1

TİM DANIŞMANLIK
danismanlik@tim.com.tr
www.tim.com.tr

     İş riski genel tanım olarak şöyle ifade ediliyor; Üretilen mal ya da hizmetin satılamaması hali. Demek ki yaptığımız iş ne ise, ister üretimden satış, ister ticaretten satış ya da isterse hizmetin satışı olsun, işimizin ürününü satamaz isek iş riski gerçekleşmiş demek oluyor.

     Peki, ekonomide satış neye bağlı? Her yapılan iş rahatlıkla satılabilir mi, pazarlama teknikleri bu satışı kolaylaştırabilir mi? Satışları neler olumlu neler olumsuz etkiler. Her hâlükârda hangi ürünler daha rahatlıkla satılır? Pandemi de ne olur, ekonomik krizlerde ne olur?

     Şimdi bunları biraz inceleyelim.
     İş riskini irdelemek için, işin gerçekleştiği ortamın yani Ekonominin tanımını hızlıca bir yapalım. Hepinizin hatırlayacağı üzere ve Ayşe teyze diliyle ekonomi, insanın sonsuz isteklerinin kıt kaynaklar ile karşılanmasını inceleyen bilim olarak tanımlanıyor. Demek ki ana unsurlar şunlar, istekler yani talep ve tedarik yani arz. Buradaki vurgu şu. Talep sonsuz, arz kısıtlı.Demek ki aşağı yukarı, talep sonsuz arz sınırlı olduğuna göre her işin karlı olması batmaması gerekiyor.

     Tabii ki serbest piyasa koşullarında birden fazla üretici ve hizmet sağlayıcı devreye girince bu sonuç farklı gelişiyor. Devlet ama kendi ama rekabet kurulları kanalıyla arzın tüketici lehine fiyatlama yapabilmesi için rekabet unsurunu devreye alıyor. Neden? Çünkü esas patron tüketici. Bir ülkenin sağlıklı kalkınması için kişilerin(tüketicilerin) zenginleşmesi gerekiyor. Bunun içinde tüketicinin zenginliğini sağlayacak tedbirlerin devlet tarafından alınması gerekiyor.

     Talebin sonsuz olduğu ifade ediliyor, aslında öyle tabii insanlık nüfusu artıyor. Ancak ikinci unsur olan kaynaklar ise kıt, doğru sonsuz petrol çıkarmak, sonsuz buğday ekmek sorun olabilir. Sonsuz demir cevheri çıkaramayabiliriz, sonsuz iphone üretemeyebiliriz. Çünkü bunları üretmenin zorlukları var, başta hammadde kaynaklarının çıkarılma süresi, bunları üretme süresi ve bunun gibi daha pek çok sorun.

     Ekonominin tanımına ilk cümlede yerleşemese bile ikinci cümlede üçüncü bir unsur devreye giriyor. Talebin ve arzın el değiştirmesini sağlayan para. Özellikle günümüzde çok önemli. Yeterince paran yok ise sonsuz ihtiyaçları gidermede sınırlı kalınıyor.

     Mal hareketi ekonomide Mal ve Hizmet üretenden, ana dağıtıcı, toptancı ve perakende satıcı kanalıyla tüketiciye ulaştırılırken, para hareketi ise tüketiciden başlayarak aynı taraflar üzerinden geri dönüyor.

     Buradan şunu anlıyoruz, para hareketinin sahibi Tüketici. Tüketicinin tercih edeceği ürünleri satanlar para hareketinden iyi pay alacaklar. Peki, paralarını ne zaman alacaklar? Ürünlerin pek çoğu tüketici tarafından mal alımı sırasında ödenmekte iken bazıları daha geç ödenebilmektedir. Birazdan ürünleri incelerken buna bakacağız.

     Şimdi ekonominin temeli olan talebi yaratan insanın genel tüketim harcamalarına biraz bakalım.
     Özellikle ülkemiz açısından baktığımızda insanımız harcamalarını geçmiş istatistiklerin oluşturduğu baza göre şu dağılımda harcıyor;

     % 23 gıda ve alkolsüz içecekler (genelde mal alımı sırasında ödemesi yapılır,
     % 16 ulaştırma (Genelde kullanım öncesi ödenir. Örneğin otomobil)
     % 14 konut ile ilgili harcamalar(genelde aynı anda ödemesi yapılır)
     % 9 Lokanta ve oteller (genelde aynı anda ödemesi yapılır)
     % 8 Ev eşyası (küçük eşyalara için aynı anda ödemesi yapılırken büyükler için vade söz konusu olabilmektedir).
     % 7 Giyim ve ayakkabı(genelde aynı anda ödemesi yapılır)
     % 6 Alkollü içecekler ve tütün (aynı anda ödemesi yapılır)
     % 4 Haberleşme(yaklaşık bir ay vadeli gerçekleşmektedir)
     % 3 Eğlence ve kültür(aynı anda ödeme)
     % 3 Sağlık(aynı anda ödeme)
     % 3 Eğitim(vadeli)
     % 4 Çeşitli diğer(genelde aynı anda)


     Bu harcamaların bazıları ise örneğin ulaşım içindeki otomobil, ev eşyası içindeki beyaz eşya ve eğlence içindeki televizyon gibi ürünler kriz zamanlarında oldukça gerilemektedir.
     Görüldüğü üzere tüketici, alımlarının çok büyük bir kısmının ödemesini aynı anda yapmakta ya da ülkemiz ortalamalarında 1 ay vadede gerçekleşmektedir(kredi kartlı ödemeler).

     Demek ki satışlarının önemli bir kısmını bu kapsamda yapabilenler, ekonomideki para hareketinden önemli miktarda pay alabilmekte, yapamayanlar ise finansman ihtiyacı duymaktadırlar. Dolayısı ile maliyetleri artmakta ve fiyata yansıtamadıkları takdirde karlılıkları azalmaktadır.

     Yine dikkat çeken bir unsur tüketici açısından büyük kıymetli alımlar(otomobil beyaz eşya vb.) vadeli alım ya da kredili gerçekleşebilirken küçük kıymetli alımlar(gıda, toplu ulaşım, haberleşme vb.) anında ödemeli olarak gerçekleşmektedir.

Devam edecek...

Önceki Yazılar :
Haberler
  İyileşen hasta sayısı yeni vak’a sayısını geçti

  GÜZELBAHÇE BELEDİYE BAŞKANLIĞINDAN ARSA VASIFLI TAŞINMAZ SATIŞI

  İDDMİB’den Hindistan ve Pakistan pazarına ‘sanal çıkarma’

  BDDK’dan aktif rasyo adımı

  Online işyeri alışverişi 2,5 kat arttı

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Deneme Sahnesi’nden iki yeni oyun

  TÜRİB maliyet verimliliği ödülü aldı

  MB’nin resmi rezerv varlıkları yüzde 7,2 azaldı

  Tüketici kredilerinde 146 milyar TL’lik artış

  Doğalgaz yerine ısı pompası kullanmak ısıtma masrafını azaltır mı?

  “Kahramanlık yapıyorsunuz hepinize minnettarız”

  Lidya Grup Teknoloji Şöleni 2020 düzenlendi

  ASELSAN ve Turkcell’den önemli iş birliği

  Palandöken, “Online gıda alışverişlerine dikkat”

  Vatandaş istedi, Başkan Batur yapıyor

  TOBB Kadın Girişimciler Kurulu’nda bayrak değişimi

  İZİKAD, başarılı kadınları ödüllendiriyor

  Son 1 yılda ev kiralarında büyük değişim

  Gürer: Kooperatifler amaca uygun yapılandırılmalıdır

  KESİAD üyeleri ihracat hikayelerini paylaştı

  Efes Selçuk bu gururu yaşamaya devam edecek

  Narlıdere’de spor zamanı

  Yatırımcı güveni ve sermaye piyasaları için önemli bir adım daha

  İzmir’de güvenilir işletmeler artıyor

  Balçova EBA Destek Merkezi açıldı

  BSL-4 laboratuvarı Adıyaman’da kuruluyor

  Ayak başparmak çıkıntısı özellikle kadınları tehdit ediyor

  Sektörlerin dönüşümü için Yeşil Dönüşüm Fonu gerekiyor

  Kasaplar Meydanı’na bereket geldi

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Bornova’da “Kan Dostluğu”

  71 yıllık plan kitap oldu

  Efes Selçuk Hollywood’a da ilham verecek

  İhale Özetleri

  28 Eylül 2020 Tarihli ve 31258 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Ağır hasta sayısı ilk kez geriledi

  27 Eylül 2020 Tarihli ve 31257 Sayılı Resmi Gazete

  Ağır hasta sayısındaki artış devam ediyor

  İhracat şampiyonlarının 160’ı Egeli

  Tekstil sektörü e-ticaret ile ayakta kaldı

  “Gümrük Birliği elimizdeki önemli kozlardan biri”

  Tüpraş, Online Staj Programı ile öğrencileri desteklemeye devam ediyor

  Türk Telekom’dan ‘hayat kurtaran’ yerli teknoloji

  Bilim üssü zirveyi kimseye bırakmadı

  PepsiCo, tüm dünyada %100 yenilenebilir elektrik kullanmayı hedefliyor

  İzmirsporlu kadın voleybolcular sağlık kontrolünden geçti

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 29.09.2020
  Ticaret 28.09.2020
  Ticaret 26.09.2020
  Ticaret 25.09.2020
  Ticaret 24.09.2020
  Ticaret 23.09.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni