• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE

“Alsancak limanı yatırım bekliyor”

27 Mart 2021 Cumartesi 15:00
12
14
16
18

“Alsancak limanı yatırım bekliyor”

   ► Alsancak Liman’ın önemini yitirmemesi adına derin su yolu/rıhtım çalışmaları ile rıhtım ekipman modernizasyonunun bir an evvel tamamlanmasına ihtiyaç var.

           SEZA NUR DEMİRPARMAK      
     İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi tarafından yayınlanan ‘Denizden Merhaba’ dergisinin 29’uncu sayısında Arkas Holding Liman ve Terminal İşletmeleri Grup Başkan Yardımcısı Alp Çapa, İzmir Alsancak Limanı’nın geleceğiyle ilgili değerlendirmelerde bulundu. Son 20-25 yılda İzmir Limanı’na tam anlamıyla ihtiyaç duyulan yatırımların yapılamadığını söyleyen Çapa, “Kaybın telafi edilmesi, söz konusu yatırımların harekete geçirilmesi ile mümkün. İzmir Körfezi ve Liman Rehabilitasyon Projesinin tamamlanması gerekmektedir. Bu proje kapsamında İzmir Körfezi Alsancak Limanı’nın giriş-çıkış hattında yer alan ve körfezin en dar yeri olma özelliğine sahip Yenikale Geçidi’nin genişletilmesi, beraberinde de İzmir Limanı yanaşma rıhtımındaki derinliklerin artırılmasının en erken şekilde tamamlanması bir gereklilik. Rıhtım ekipmanlarının da günümüz yeni nesil gemilerine hızlı bir şekilde hizmet verebilecek nitelikteki modern rıhtım ekipmanlarına dönüştürülmesine de ihtiyaç var” dedi.

“Son 20-25 yılda İzmir Limanı’na ihtiyaç duyulan yatırımlar yapılamadı”
     İzmir’in en büyük özelliğinin liman ve ticaret kenti olduğunu ifade eden Çapa, “İzmir, bin yıllar boyunca çeşitli önemli limanlara sahip olmuş ve bu özelliğini yitirmemiştir. 20. Yüzyıl’dan itibaren de şehrin liman kenti olma özelliğini yaşatmayı İzmir Alsancak Limanı sürdürmeye başlamıştır. 1959 yılından bu yana hizmet vermeyi sürdüren İzmir Alsancak Limanı maalesef eski gücünü ve işlevini şu an koruyamamaktadır. Söz konusu olumsuz durumun giderilebilmesi ve limanın eski kimliğine tekrar bürünebilmesi için öncelikli olarak İzmir Limanı’nın iyileştirilmesine ihtiyaç vardır. 2004 yılında özelleştirme programına alınarak 2007 yılındaki ihale ile 1,275 milyar USD bedelle Hutchison, Global ve EİB konsorsiyumunun kazandığı özelleştirme ihalesi sonrasında; açılan yürütmeyi durdurma ve ihalenin iptali yönündeki davalar nedeniyle özelleştirme süreci 29 ay uzamış ve neticesinde ihaleyi kazanan grup ihaleden vazgeçerek limanın özelleştirilmesi gerçekleşememişti. 2012 yılında tekrar ihaleye çıkmasına karşın, bir sonuç alınamamıştı. Son 10 yıl içerisinde liman dahilinde elleçlenen konteyner hacminin senelik gerilemelerini hepimiz takip ediyoruz. Bu hacim düşüşünün sebebi son 20-25 yılda İzmir Limanı’na tam anlamıyla ihtiyaç duyulan yatırımların yapılamamış olmasıdır. Bunun neticesinde de İzmir Limanı küresel ve bölgesel rekabette maalesef geride kalmıştır, yükler Aliağa Bölge limanlarına kaymıştır” diye konuştu.

“Kaybın telafisi yatırımla mümkün”
     Globalleşen dünyada konteyner pazarının yeniden şekillenmeye, orta ve küçük hat operatörleri için sürdürülebilirlik konusunun tehlikeli boyutlara ulaşmaya başladığını vurgulayan Çapa, “Tehlikeli durumdan zarar görmemek ve küresel rekabette söz sahibi olabilmek amacıyla hatlar yeni stratejik hamleler doğrultusunda kendi aralarında birleşmelere, ortak servisler oluşturmaya başlamışlardır.  Bunun devamında da gemi boyları ve kapasiteleri büyümüş, seferlerde yeni nesil gemiler tercih edilir olmuş ve bu yeni nesil gemiler için uygun olan su derinliğine, rıhtımlara ve ekipmana sahip limanlar tercih edilmeye başlanmıştır. Bu gündemi yakalayamayan İzmir Limanı da tercih edilirliğini zayıflatarak, sahip olduğu yük hacminin bölgedeki diğer konteyner limanlarına kaçmasına dolaylı olarak imkan sunmuştur. Günümüzde 12 metre su çekimine sahip 200 metre boyutlarındaki orta ölçekli konteyner gemileri de İzmir Limanı’na girmek için Türkiye diğer limanlarında yüklerini bırakmak zorunda kalmakta ve bu yüklerini getirememektedir.

     Alternatif olarak İzmir Limanı’na uğrak yapmayan diğer hatları kullanarak, İzmir Limanı’nın üretkenliğinin azalmasına etki etmektedirler. Tabi ki bu kaybın telafi edilmesi, söz konusu yatırımların harekete geçirilmesi ile mümkün. Öncelikle; halen devam eden ve İzmir Limanı konteyner taşımacılığı adına oldukça önemli bir konu olan İzmir Körfezi ve Liman Rehabilitasyon Projesinin tamamlanması gerekmektedir. Bu proje kapsamında İzmir Körfezi Alsancak Limanı’nın giriş-çıkış hattında yer alan ve körfezin en dar yeri olma özelliğine sahip Yenikale Geçidi’nin genişletilmesi, beraberinde de İzmir Limanı yanaşma rıhtımındaki derinliklerin artırılmasının en erken şekilde tamamlanması bir gerekliliktir. Bununla birlikte, rıhtım ekipmanlarının da günümüz yeni nesil gemilerine hızlı bir şekilde hizmet verebilecek nitelikteki modern rıhtım ekipmanlarına dönüştürülmesine de ihtiyaç vardır” dedi.

“Körfeze yüksek kapasiteli yeni nesil gemilerin giriş yapabilmesi gerekiyor”
     İzmir Alsancak Limanı’nın coğrafi konum ve fiziki mekan olarak kusursuz sayılabilecek, etki alanı son derece geniş bir noktada konumlandığını belirten çapa, “Bu konumdaki önemini yitirmemesi adına körfeze yüksek kapasiteli yeni nesil gemilerin giriş yapabilmesi gerekmektedir. Bu gemilerin İzmir Körfezi’ne girememesinin devamı durumunda ticaretin hızlı bir şekilde körfezin dışına taşınmasının devam edeceği yadsınamaz bir gerçektir. Sadece İzmir’e değil, Ege Bölgesi ve Batı Akdeniz’e de hizmet veren çok geniş bir hinterlanda sahip, dünya deniz ticaretinde önemli isim yapmış, yılın 365 günü kesintisiz hizmet sağlayabilen, çok çeşitli özellikteki yüklerin elleçlenebildiği, doğrudan demiryolu bağlantısına haiz, rıhtım uzunlukları ve toplam hacmi bakımından Ege Bölgesi’nin en büyüğü olan bu değerli Limanımızın hem ülke hem de dünya denizcilik sektöründeki aktivitesini yitirmemesi, hak ettiği çok daha güçlü bir konuma ulaştırılabilmesi ve verimliliğinin artırılabilmesi için, derin su yolu/ rıhtım çalışmaları ile rıhtım ekipman modernizasyonunun bir an evvel tamamlanmasına ihtiyaç vardır.

     Sadece konteyner ve yük limanı olarak değil, deniz turizminin önemli bir dalı olan kruvaziyer turizmi açısından da İzmir Limanı’nın öneminin göz ardı edilmemesi gerekir. Yakın çevresinde turistler için etkin cazibe merkezi olarak nitelendirebileceğimiz tarihi Kemeraltı Çarşısı, Bergama, Efes gibi daha birçok turistik noktalara sahip limandaki mevcut iskelelerin yenilenerek, yeni nesil çoklu kruvaziyerleri ağırlayabilecek kapasiteye yükseltilmesi, yolcu salonlarının ve hizmet noktalarının genişletilip modernize edilerek daha gelişmiş bir tesise dönüştürülmesine de ihtiyaç vardır. Tarihte İzmir’i İzmir yapan limanın hak ettiği değere ve eski üretken günlerine tekrar kavuşabilmesi, bölge ve ülke ekonomisine olan katkısının daha da artırılabilmesi adına; gerek konteyner/yük tarafı, gerekse de kruvaziyer taraf için karşılanmasını düşündüğüm bu gereksinimler, özelleştirme ihalesi tekrar yapılsın ya da yapılmasın en kısa sürede giderilmelidir” ifadelerini kullandı.


+ Benzer Haberler
» İyileşen sayısı yeni vak’aları geçti
» KÇÖ’nün uzatılması iş dünyasına can suyu oldu
» Yenilenebilir enerjiye kriz antikor oldu
» Tüketici güveni yılın en düşük seviyesinde
» MB: Politika faizi enflasyonun üzerinde oluşturulacak
» Yetiştiricilere 1,5 milyar TL’lik destek
» TBB’nin yeni başkanı Alparslan Çakar
» EPDK: Tüketicilerin faturalarına ilave bir bedel yansıtılmayacak
» Bazı ürünlerin ithalatında gümrük vergisi sıfırlandı
» İnşaat sektörünün 2021 yılı rotası


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 23.04.2021
  Ticaret 22.04.2021
  Ticaret 21.04.2021
  Ticaret 20.04.2021
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni