• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Kariyer  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  TİCARET SOHBETLERİ  |  FİNANS  |  İHALELER  |  TİCARET BORSALARI  |  RESMİ GAZETE

“Aliağa’nın yolunu ve planlamasını yapın, ticaret hacmimiz 50 milyar dolar olsun”

02 Şubat 2017 Perşembe 11:00
12
14
16
18

Aliağa Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Saka, mevzuatlarda düzenleme yapılması gerektiğine dikkat çekiyor

     Aliağa son dönemde liman işletmeciliğinde dikkatleri üzerine çeken stratejik bir bölge… Aliağa Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Saka, bölgenin özellikle yol ve planlama eksikliği yaşandığına dikkat çekerek, “Yolumuzu yapın, planlamayı yapın, ticaret hacmimiz 50 milyar dolar olsun” diyor. Aliağa’nın yıllık ticaret hacminin 22-24 milyar dolar olduğunu belirten Saka, “Planlama yapılmalı. Kaç km yapılmalı, kaç şeritli olması lazım? Bu yatırımları yapmazsak verim alamayız. Bir de yalnız liman yapmakla, yol yapmakla olmaz. Mevzuatları da ona göre düzenlemek şart. Bu bir mecburiyet… Bazı ürünler anlık, saatlik… Bunların sisteminin kurulması gerekiyor. Bu sistemler de yerinde olursa çok daha iyi olur. Bu bölgenin şuanda organize sanayi bölgesinde yabancı yatırımcılarla muhatap olduğumuz için biliyorum bu iş bekleniyor. Bu sebeple yatırımını erteleyen insanlar var. Burada bu işin iyi hale gelmesiyle ivme kazanabileceğimizi bilmeliyiz. Herkesin ciddi anlamda destek olması gerekiyor. Bu bizim için, memleketimiz için fayda. 10 milyar dolar ithalat, 10 milyar dolar ihracatı olan bir bölgeyiz. Toplamda 22- 24 milyar dolarlık bir ticaret hacmine sahibiz. Çok büyük bir rakam. Eğer dediklerimiz olursa 50 milyarı da aşar” diyor. Adnan Saka ile Aliağa Bölgesi’nde limancılık alanındaki gelişim, bu konuda yaşanan sorunlar ve yapılması gerekenler üzerine konuştuk.

     İzmir Limanı ile Aliağa Limanı birbirine rakip mi?
     İzmir Limanı konusunda bir takım arkadaşlarımız ve konunun uzmanları hep bir rekabet olması veya kapatılması gerektiğini savundu. Ben bunun gerekli olduğunu düşünmüyorum. Eğer siz limanları veya işletmeleri düzgün planlarsanız her iki tarafta çalışabilir.
     İzmir Limanı çok uzun yılların limanı... Aklın yolu bir; 5 bin yıl önce Nemrut Körfezi'nde Liman varmış, 5 bin yıl içerisinde 5 tane medeniyet geçmiş o körfezden limandan… Hala körfezin sularında kentin limanı duruyor. İzmir bir parçasını düşünün, suyun altında.
     ‘İzmir'i kapatalım, Aliağa'yı kapatalım’ derseniz çok doğru olduğunu sanmıyorum. Bugün somut örnek olarak düşünürseniz 90 kilometre denize sıfır Bremen Limanı var.  90 kilometre nehrin içinde Hamburg Limanı var. 800 yıldır çalışan bir liman olduğuna göre 90 km gerisinde çalışan liman var. Bizim de planlamayı düzgün yapmamız lazım. Başından itibaren ‘istim arkadan gelsin’ dediğimiz zaman işin içinden çıkamıyoruz.
     Bugün Aliağa’daki en büyük handikaplarımızdan birisi her 5 iskeleye giden yolun ayrı ayrı olması. Her fabrika kendine hem iskele hem yol yaparsa sen benim yerimden geçemezsin, sen benim yolumdan geçemezsin dersek bu işin ticari tarafından çıkamıyoruz çünkü dünya artık eskisi gibi değil.
     Dünya ile rekabet edebilmemiz için fizibl olmamız lazım ve bunun için de müşterek alanlar kullanmanız lazım. Bu durum 500 dönüm tarlası olan adamın da traktör alması,  bir dönüm tarlası olan adamın da traktör almasına benziyor. O zaman ne faydası oluyor? Dünya bunu müşterek veya çoklu kullanarak aşmış. Ucuz maliyet için yapılmış yöntemler var. Buradaki mal sahiplerine bunu anlatamadık. Herkes kendi yolunu, kendi fabrikasını yaptığı zaman da her şey daha fazla maliyet anlamına geliyor. Yollar berbat, kamyonlar zarar görüyor. Hasar gördükçe nakliyeye yükleniyor, nakliye imalata sonrasında da satış zorlanıyor. Bu işlerin en başından beri tek elden doğru düzgün planlanarak her şeyiyle birlikte yapılması gerekirdi. Biz başlangıçta Aliağa olarak ilk planı düşündüğümüzde kimse İzmir'e rakip olarak düşünmedi, rakipte değil.

     Şu anda kaç tane iskele var?
     Çok iskelemiz var. İzmir Demir Çelik, Nemport, Ege Gübre…

     Yılda ne kadar işlem hacmi oluyor?
     49 milyon ton. Liman yapmakla olmuyor. Arka hizmet alanları önemli. Bu noktada değişiklikler, düzenlemeler yapmamız lazım.

     Buradan elleçlenecek miktar konusunda 2016 sonu itibariyle ne öngörüyorsunuz?
     APM firması ile yaptığımız görüşmelerde 2 bin 500 aracı bugün günlük olarak 20 tondan hesaplasanız konteyner başına sonuç ortada. İlk çeyrekte 201 bin TEU Aliağa Limanı, Alsancak Limanı ise 221 bin. 800'e gidiyoruz demektir.

     Peki, bugün itibariyle Aliağa ve İzmir’in limancılık konusunda bir planı var mı? 40 yıl sonrası için ne planlıyoruz?
     Geldik aynı yere… Planlama derken yerel yönetimlerin, idari mekanizmaları birlikte çalışarak yalnız benim bildiğim şekilde değil uzmanlarla birlikte planlamalıyız. Biz sıradan gelişen bir ilçenin dışında, özel bir yeriz. Çok özel ve hızla değişiyoruz. Hemen hemen Türkiye'nin en çok araç kaydı yapıldığı ilçe. Akşamüstü Aliağa'da yürüyemezsiniz, Aracınızı park edemezsiniz. Çarşı, alışveriş yeri, esnafın yeri… Esnafımız müşteri gelirse para kazanacak. Vatandaş, Petkim'de şehir dışında oturan vatandaş işine gidiyor. İş çıkışı çarşıya uğrayıp evine gidecek. Park yeri bulamayınca alışveriş yapmıyor bu sefer esnaf bu konudan etkileniyor. Satış yapamıyor. Önümüz deniz, denizi kullanmıyoruz. Biliyorsunuz Kadifekale'de yaşayıp yıllarca denizi görmeyen insanlar var. Bizde de aynı şeyler var. Ama biz öyle bir planlama yapmalıyız ki, insanlar rahat çalışmalı, rahat yaşamalı.

     Bugün itibariyle Çandarlı Limanı sürecinde geldiğimiz nokta nedir?
     Eğer süreç başlar, iyi bir talip çıkarsa, orası belki 3 yıl içerisinde faaliyete geçebilir. Yalnız talipli olmak da yetmiyor. Birtakım eksiklikleri devletin tamamlaması gerekiyor. İstimlaklar var, yol yapılması lazım. Enerji hatlarını getirmesi lazım. Bunlar hep koordine çalışmayla olur.

     Ortada olmayan bir şeyi mi karşılaştırıyoruz?
     Yüzdesi çok az olan bir şey diyelim. Biz de planı tam bilmiyoruz. Yüksek miktarda 4 bin konteynerdan yukarda yük alan gemilerin konteyner elleçleme istasyonu olarak kullanılsın ama bu işler standart konteyner limanından farklı olan yerler. Çünkü onun ikinci bir kademesinin olması şart bana göre. En azından lojistik köyünün öncelikle olması lazım. Eğer siz o limanı hazırlayıp da lojistik köyünü uzak bir yerde planlamayı düşünürseniz veya hazırlamazsanız veya daha sonraya bırakırsanız mümkün değil çalışması.

     Eklemek istediğiniz…
     En önemlisi yolların biran evvel yapılması gerekiyor. Planlama yapılmalı. Kaç km yapılmalı, kaç şeritli olması lazım? Bu yatırımları yapmazsak verim alamayız. Bir de yalnız liman yapmakla yol yapmakla olmaz. Mevzuatları da ona göre düzenlemek şart. Bu bir mecburiyet… Bazı ürünler anlık, saatlik… Bunların sisteminin kurulması gerekiyor. Bu sistemler de yerinde olursa çok daha iyi olur. Bu bölgenin şuanda organize sanayi bölgesinde yabancı yatırımcılarla muhatap olduğumuz için biliyorum bu iş bekleniyor. Bu sebeple yatırımını erteleyen insanlar var. Burada bu işin iyi hale gelmesiyle ivme kazanabileceğimizi bilmeliyiz. Herkesin ciddi anlamda destek olması lazım. Bu bizim için, memleketimiz için fayda. 10 Milyar ithalat, 10 milyar ihracatı olan bir bölgeyiz. 22- 24 milyar dolarlık bir ticaret hacmine sahibiz. Çok büyük bir rakam. Eğer dediklerimiz olursa 50 milyarı da aşar.

 


+ Benzer Haberler
» Batıliman; bölge ve ülke ekonomisine maksimum katkı sağlama amacında
» APM Terminals İzmir, Egeli firmaların taşıma maliyetlerini yüzde 25 düşürecek
» İzmir Limanı’na önce körfez taraması sonra özelleştirme
» “İzmir’deki üç liman birbirinin rakibi değil tamamlayıcısı”
» İzmir’in limancılık geleceği için ‘kümelenme’ önerisi
» “İzmir Limanı’nda hiçbir şey için geç değil”
» İzmir limancılıkta şaha kalkmak için gün sayıyor


ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 16.07.2018
  Ticaret 14.07.2018
  Ticaret 13.07.2018
  Ticaret 12.07.2018
  Ticaret 11.07.2018
  Ticaret 10.07.2018
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni