• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Ali Serdar Süalp ►TİM’den SESLER
12
14
16
18
05/10/2020 06:41
Aile Şirketlerinde Kurucu Nesile Tavsiyeler

TİM DANIŞMANLIK
danismanlik@tim.com.tr
www.tim.com.tr

     Aile Yapısı ve Kurumsal Yönetim, temelde, birbirinden farklı kavramlara dayanmaktadır. Bu nedenle böyle bir yapıya geçebilmek için ister istemez daha fazla çaba, dikkat ve emek gerektirecektir. Bütün işletmeler için önemli olan değişime uyum, aile şirketleri için daha da büyük önem taşımaktadır. Çünkü aile şirketlerini diğer şirketlerden ayıran kendine özgü birçok farklı özellikleri vardır.

     Aileyi bir arada tutan temel kavramlar “Duygu”,  “Sevgi”, “İlişki”, “Birlik beraberlik” ve “Destektir”. Kurumsal Şirketler için ise duygu ve sevginin yerini “Profesyonel Akıl”, ilişkilerin yerini “Sonuç”, birlik, beraberlik ve desteğin yerini ise “Rekabet” alır.

     Giriş paragrafında da ifade etmeye çalıştığım üzere Aile şirketlerinin varlıklarını devam ettirebilmeleri için kurumsal yapıya geçmeyi hedef alan bir yol haritalarının olması şarttır. Peki! Bu şartı kim yerine getirecek? Kim bu yol haritasını çizecek?
     Aslında cevabı çok basit ve “Tabii ki Kurucu nesil” olan bu masum görünüşlü soruların cevaplarının önünde ki birçok engelin içinden en önemlisi, belki şaşırtıcı hatta rahatsız edici olanı ise, “Kurucu Neslin” bizzat kendisi olduğu tespitidir.

     Yukarıda da değindiğim ve aileyi bir arada tutan kavramlara sıkı sıkıya tutunan Kurucu Nesil maalesef değişime olan ihtiyacı görememekte ve kontrolün hem kendilerinde kalmasını durumsal bir körlük içinde arzu etmektedirler. Bu yazımda, bu tespitimin arkasında ısrarla dururken aynı zamanda da Kurucu Nesile tavsiyelerde bulunarak yardımcı olmaya çalışacağım.

     İşe “Değişim kaçınılmazdır.” diye başlayın. Aksini düşünmek hayatın doğal akışının karşısında durmaya çalışmaktır ki bu beyhude bir çabadan öte bir şey değildir. Şirketinizde değişime direnç gösterenleri, değişime konu olan veya değişimden etkilenenleri değişim planlarına dâhil edin. Bu kişilerin olumsuz tutum ve davranış içine girmelerini engellemenin en güzel yolu bunlarla iletişim kurmaktan geçer.

     Kurduğunuz şirketin amacı kısa mesafeyi hızlı koşmak değil, uzun mesafeyi dengeli biçimde koşabilmek olmalıdır.
     Çalışmayı çok seviyorsunuz ve hayatınızdaki her şeyin önüne geçmiş durumda. Hemfikir olmasak bile bu tarz bir hayat yaşamanıza hiçbir itirazım olamaz. Ama şunu da hatırlayın lütfen. “Hiç ölmeyecekmiş gibi çalışıp, yarın ölecekmiş gibi şirketin geleceğini planlayın”. Yapılması gereken en önemli şey değişimi planlamak ve yönetmektir.

     Değişimi planlamak ve yönetmek için profesyonellerden yardım alın. Onlar meseleye Kurumsal yapıları başarılı kılan değerler çerçevesinde ele alacaktır. Kabul etseniz e etmeseniz de sizin bu insanların bakış açısına gelmeniz neredeyse mümkün değildir. Bırakın işlerini yapsınlar.

     Ortak akıl ve ortak çaba her zaman bireysel akıl ve çabadan daha üstündür. Paydaşlarınızın da fikirlerini dinleyin. Onların da söyleyecek birçok faydalı görüşleri olacaktır.
     Değişim süreci planlanırken üç konuya özel önem gösterin. Mülkiyetin sürekliliğine, üst yönetimin değişimine ve güç ve varlığın akılcı dağılımına. Bunlar değişim sürecini ayakta tutan temel taşlardır. Bu konularda verilecek yanlış kararlar Aile Şirketlerinin sonunu hazırlar.

     Şirketin sizden sonra ne olacağına siz karar verin. “Benden sonra tufan” yaklaşımı içine girmeyin. Aksi takdirde sorun sadece şirket sorunu olmaktan çıkıp aile sorunu haline gelebilir.
     Devir planlarını hazırlayın. İkinci neslin liderini mutlaka belirleyin. Bunu da duygusal olarak değil gerçekçi olarak yapın. Bu kararı almak için elinizde referans olarak alabileceğiniz somut kıstaslar olsun. Devir, şirketinize dinamizm kazandıracak, günün şartlarına daha çabuk uymasına yardımcı olacaktır.

     Gelecek nesile olan inancınızı her zaman hissettirin ve onları devir planlarının bir bileşeni haline getirin. Güven duyulmak iyi bir histir ve devamında inanç ve sadakat gelir. Kime mi? Tabi ki şirkete…  Kurucu Neslin bu tutumu İkinci Nesil nezdinde Aile Şirketine olan “Ait olma” hissini de güçlendirecektir.

     Kurumsallaşmayı sağlayın. Kurumsallaşma şirketin davranış ve tutumlarının belirli ilke ve politikalara göre belirlenmesidir. Kurumsallaşma, şirketin tamamen profesyonellere terk edilmesi, kontrolün elden çıkarılması demek değildir. Kurumsallaşma şirketin kuralları, standartları ve süreçleri olması, kişilerden bağımsız olması demektir. Kurumsallaşmayı şirketin benimsemesi sizin elinizdedir. Bütün kararları tek başına almaktan kaçının.

     Sürekli olmayı başaran aile şirketleri, aile dinamiklerine değil iş dinamiklerine yoğunlaşan şirketlerdir. Aile üyelerinin şirketle ve aileyle ilgili sorunlarını tartışmak için belirli sürelerle bir araya geldikleri “Aile Meclisini” kurun. Aile Meclisinin temel hedefi, aile üyelerinin değerlerini, gereksinimlerini ve şirketten beklentilerini saptamak ve ailenin uzun vadeli çıkarlarını koruyacak bir platform oluşturmak olmalıdır.

     Aileye ve ailenin şirketle ilişkisine ait temel kurallardan oluşan “Aile Anayasası’nı” hazırlayın. Bu Anayasa’da, aileye ve şirkete ilişkin düzenlemeleri yapın.
     Şu altın kuralı da Aile genlerinize işleyin. “Aileler şirketler için çalışır, şirketler aileler için değil!”

     Bir sonraki yazımda ise Kurucu nesilden işi almaya aday ve de zaman zaman sabırsızca istekli olan “İkinci Kuşağa” önerilerimi yazacağım.

     En içten sevgi ve saygılarımla...

Önceki Yazılar :
Haberler
  İkinci el’de fiyat artışı devam edebilir

  MB’den kredi kartı faizlerine düzenleme

  HİK uçaklarının lojistiği yerli sanayi ile sağlanacak

  Turizmde gelir kaybı 460 milyar $’a ulaştı

  İzmir iş dünyasından deprem mesajı

  SunExpress’ten İzmir’e destek

  Başkan Soyer depremde son durumu anlattı

  Başkan Kılıç geceden sabaha ihtiyaçları karşıladı

  Bayraklı Belediyesi, vatandaşı bir an yalnız bırakmadı

  İzmir Büyükşehir Belediyesi ekipleri teyakkuzda

  Gaziemir Belediyesi’nde deprem teyakkuzu

  “Vatandaşlarımızın sağlığı için marketlerimizde üst düzey önlemlere devam ediyoruz”

  Biyoteknoloji yatırımları yükseliyor

  İşitme engelli cemaat için işaret dili öğrenmeye başladı

  Arsa fiyatları yüzde 21, arazi fiyatları ise yüzde 25 arttı

  İklimlendirme sektörünün en iyi ihracatçıları ödüllerine kavuştu

  Borsalarda Alım-Satım

  Ege Ekonomik Forum 2 Kasım’da başlıyor

  Şeker pancarı baz alım fiyatı 336 TL oldu

  2021 yılında 387 fuar düzenlenecek

  Viven İnşaat’tan İzmir’e yatırım hamlesi

  İşler: Tesislerimiz İzmir Valiliği’nin emrinde

  Asrın projesi Marmaray 7 yaşında

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Koçtaş hizmet ağını genişletmeyi sürdürüyor

  Türkiye Finans ülke ekonomisine 60,5 milyar lira katkı sağladı

  Vestel İngiliz Hostess ve White Knight markalarını satın aldı

  Efes Selçuk Belediyesi vatandaşların yanında

  Bornova Belediyesi alanda

  “Deprem değil bina öldürüyor”

  SULAMA GÖLETİ DAMLA SULAMA TESİSİ İNŞAATI YAPIM İŞİ

  İhale Özetleri

  31 Ekim 2020 Tarihli ve 31290 Sayılı Resmi Gazete

  Karayollarında Durum

  Aktif hasta sayısı 40 bini aştı

  İzmir’de 6,6 büyüklüğünde deprem

  Nestle’den Bursa’ya 250 milyon liralık yatırım

  Dış ticaret açığı Eylülde %190 arttı

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Anadolu’da sanayinin güneş panelleri HT Solar’dan

  Bornova’ya yeni bağlantı yolu

  İzmir’e Dünya Turizmi’nden çifte ödül

  İnci Akü’ye Social Media Awards Turkey’den altın ödül

  GSYİH’nin % 70’i aile şirketlerinden

  Evde kalan vatandaşlara ‘Canlı’ konser

  Araç izin süresi uzatıldı

  Turizm gelirlerinde yüzde 71’lik düşüş

  H-ÜFE Eylül’de yüzde 18,44 arttı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 31.10.2020
  Ticaret 30.10.2020
  Ticaret 29.10.2020
  Ticaret 28.10.2020
  Ticaret 27.10.2020
  Ticaret 26.10.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni