• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Ahmet S. Tükel ►DEĞERLENDİRME
12
14
16
18
27/12/2017 16:39
Trafikte kavşak sorunu

     Uzun bir süredir İzmir’de tramvay inşaatının da sebep olduğu trafik sıkışıklığı vatandaşların şikayetlerine neden olmakta. Büyük olasılıkla inşaat bitince bir rahatlama olacak. Ancak araç sürücülerinin davranışlarından kaynaklanan ve inşaatlarla ilgisi olmayan kördüğümler ise yalnız bu tür anlayışın değişmesi ile çözülebilr.
     Bu davranışların en kötüsü kavşakların sürücüler tarafından tıkanması sonucu ortaya çıkan durumdur. Zira her yönde akış bu tıkanıklık nedeniyle sekteye uğramaktadır.

     Kavşağı olmayan bir yol - ki bunun örneği otoyollar olarak kabul edilebilir- yolun araç taşıma kapsitesine göre durmadan akan bir imkanı sağlamaktadır. Trafik zaten “akım” demektir. Akım olmazsa trafiğe de trafik demek mümkün değildir.
     Kavşaklara gelince aslında kural çok basittir: “Çıkamayacağın kavşağa girme”. Yani sürücüler, kendilerine yeşil ışık yansa bile şayet yol tıkalı ise kavşağa girmemelidirler. Aynı şekilde araçların yaya geçidi olarak belirlenmiş alanlara da girmeleri doğru değildir. Bu kurala bilhassa körüklü olarak bilinen otobüslerin riayet etmesi çok önemlidir.

     Kavşak tıkamanın cezası özellikle batı ülkelerinde ciddi rakamlara ulaşmaktadır. Araç trafiğinin belki en yoğun olduğu Los Angeles şehrinin bazı bölgelerinde bu ceza 1.200 dolara kadar çıkabilmektedir. Ama genelde  ABD’nin büyük şehirlerinde 200-400 dolar arasında uygulanmaktadır.
     Aslında kavşaklarda trafiğin kilitlenmesini önlemek ve trafik akışını hızlandırmak için, ‘Taralı Alan İhlal Tespit Sistemi’ne bu yıl içinde İstanbul’da geçilmişti. Ancak cezası 2017 yılı için 93TL olarak uygulanacaktı fakat uygulanıp uygulanmadığı, kaç aracın bu cezaya tabi tutulduğu konusunda bilgi edinemedim.

     Tıkanıklıkların çevre açısından da kirlenmeye yol açtığını belirtmek gerekir. Son model arabalarda dikkat edilirse motorlar araç durduğunda otomatik olarak durmakta ve gaza basıldığı zaman tekrar çalışmaktadır. Bunun başlıca nedeni otomobil imalatçılarının emisyon oranlarını düşürme çabalarıdır. Araçlar en çok yakıtı durdukları zaman yakarlar. Daha doğrusu durduklarında yakıt harcarlar ama yol almadıklarından bu boşa harcanmış bir yakıt olmaktadır.

     Işıklı kavşaklarda durma zorunluluğunu azaltmak için de “döner kavşaklar” son 20 yıldır batıda da sıklıkla kullanılmaya başlamıştır. Araçların bir açı ile kavşağa girmeleri, döner kavşak olduğu için mecburen yavaşlamaları, trafiğin durmadan akması, U dönüşünün rahatça yapılabilmesi gibi nedenler, olası kazaların tahribat yapısını da azaltmakta ve daha akılcı bir çözüm olarak başta İngiltere, Fransa ve ABD olmak üzere uygulanmaktadır.

     İzmir’de en güzel örneği Çeşme otoyolunun Seferihisar çıkışındaki döner kavşaktır. Yoğun bir trafiğin geçtiği bu kavşak ışıksız olması nedeniyle sürekli bir akışı başarı ile sağlamakta, kesişme yollarına koyulan “yol hakkının kavşaktaki araca ait olduğunu” belirten işaretler de gün geçtikçe bu yolu kullananların itaat ettikleri bir düzeni sağlamış bulunmaktadır.

     Bir kötü ve yalnış uygulama ise yine Çeşme otoyolunun Alaçatı çıkışından sonra ulaşılan döner kavşakta görülmektedir. Hiç bir trafik mühendisinin yapmaması gereken bir hata bu kavşakta yapılmış ve kavşağa trafik lambası konmuştur. Dolayısıyla başlangıçta kırmızı ışığa yakalanan bir araç, sola dönecekse iki, u dönüşü yapacaksa aynı kavşakta 3 ışığı beklemek durumunda kalmaktadır. Buradaki yazın en hareketli günlerinde bile, kavşağa sadece dört yol açılması nedeniyle ışığa ihtiyaç olmadığını düşünmekteyim.

     Bir doğru uygulama da bu yaz Alaçatı - Ilıca kavşağında araçların hareket serbestilerine konulan sınırı azaltmakla yapılmış ve eski duruma göre bu kavşaktan geçiş çok daha hızlanmıştır. Kavşağa gelen her araç 4 hareket yapabilmektedir. 1- Sağa dönmek, 2- Direkt karşı yola geçmek, 3- Kavşağın etrafından sola dönmek ve 4- Kavşağın etrafından dolaşarak geldiği yola geri girmek. Bu son hareketi kavşağa girmeden önce yapabilmek en doğru çözüm olmaktadır ama bazen bu mümkün olmamaktadır. Sonuçta trafik yönetimi bu dört hareket için 22 saniyeyi uygun görmüş ve dört yol olduğu için her bir tarafa yukarıda belirtilen hareket serbestisini sağlarken her 88 saniyede kavşağa gelen yoldaki araçlar 22 saniye içinde kavşaktan çıktıkları gibi istedikleri yöne de gidebilmektedirler.

     Bu yazı belki biraz uzun oldu ama amacımız araç sürücülerinin kavşakları tıkadıkları zaman trafikte yarattıkları kaosun bilincini kavramalarına yardımcı olmaktı. Tabi her şeyden önce araç kullanırken, özellikle şehirlerde sabırlı olmamız gerektiğini de unutmamamız gerekir..

Önceki Yazılar :
Haberler
  “‘Bağımsız, başka partiden aday olacak’ sözü, lafı güzaftır”

  Atınç Abay, “Sektörde yol haritasıyız”

  Su ürünleri ve hayvansal mamuller sektöründe ihracatta 2.5 milyar doları aştı

  Palandöken, “İdari para cezaları gelir düzeyine göre verilmeli”

  Kuaförler haksız rekabet mücadelesi veriyor

  “Karaburun’da nergis üretimi bitmeye yüz tuttu”

  Dergilik’ten okudukça kazandıran kampanya

  Bien tüm yenilikleriyle Unicera’da

  Egeli hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar ihracatçılarından tarihi ihracat

  Menderes Tarıma Dayalı İhtisas OSB’de önemli imza

  Serter’den Elektrik Fabrikası’nın satışına tepki

  Küçük Kulüp’ten Çolakoğlu’na anlamlı plaket

  Çalışanların en çok para kazandığı şehirler belli oldu

  Elektrik kesintileri artık eğlenceli hale dönüşüyor

  Ankara’dan ABD ve Çin’e direkt uçuş hedefi

  PayTR Türkiye’nin en hızlı büyüyen şirketleri arasında

  İpotekli konut satışları neredeyse durdu

  Taksi anlayışını değiştirecek anlaşma

  Dirinler Makine, yeni yılda ciro bazlı değil “katma değerli” ürünlerle büyüyecek

  Doğal taş endüstrisine ivme kazandırıyor

  Aydem’den çocuklar için enerji tasarrufu semineri

  17.600 milyar TL’lik yatırım

  USB bellekteki verileri korumanın 7 yolu

  773 milyon mail hacklendi, uzmanlar ne diyor

  2019’da dikkat edilmesi gereken 4 sunucu barındırma trendi

  Elektrikli araçlar akü olarak kullanıldı

  Siber dolandırıcılar bu kez Netflix’i alet ediyor

  Yenilenebilir enerjiye yeni teknolojiler yön veriyor

  “Global indirim kampanyaları, 2018’de e-ticarete milyonlarca yeni müşteri kazandırdı”

  Kemeraltı tarihi burada anlatılacak

  Akpınar’dan gençlere 100. yıl çağrısı; Atatürk Yılı’nda söz gençlerin

  Gaziemirliler yeni yıl için pedalladı

  “Klinik araştırmalardan 4 milyar $ pay alabiliriz”

  Tütün endüstrisi düşmanımız mı? Başımızın tacı mı?

  Kötü karne çocuğu tüm alanlarda başarısız yapmaz

  Yarıyıl tatilinde çocuğunuzu etkinliklere boğmayın

  İzmir’den bir ilk daha: Mobil temiz hava cihazı İtfaiyecilerin “akciğeri” olacak

  Meçhul Paşa hem güldürdü hem düşündürdü

  Foça’da suluboya resim sevinci

  İşçievleri’nin 30 yıllık rüyası gerçek oldu

  Öğrencilere kitap, annelere bez torba

  Çocukların tatili kitaplarla renklenecek

  Gerenköy’lü çocuklar kitaplar ile şenlendi

  Bornova’da görme engellilere özel mönü

  Hobi Kurslarından binlerce kişi yararlanıyor

  TİRE DEVLET HASTANESİ ACİL POLİKLİNİK GİRİŞİ 56,34M² KANTİN, BÜFE VE ÇAY OCAĞI ALANININ KİRAYA VERİLMESİ İHALE İLANI

  4,2 trilyon $’lık helal ekonomisi, ortak dil’ istiyor

  İhale Özetleri

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 22.01.2019
  Ticaret 21.01.2019
  Ticaret 19.01.2019
  Ticaret 18.01.2019
  Ticaret 17.01.2019
  Ticaret 16.01.2019
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni