• Anasayfa  • Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv  • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  GÜNCEL  |  GÖRÜNTÜLÜ  |  ÖZEL  |  SOHBETLER  |  FİNANS  |  İHALELER  |  BORSALAR  |  RESMİ GAZETE
YAZARLAR Ahmet S. Tükel ►DEĞERLENDİRME
12
14
16
18
12/11/2020 07:05
Deprem sonrası durum

     30 Ekim tarihinde saat 14,51’de Sisam adasının kuzeyi ile Doğanbey - İzmir Seferihisar körfezi açıklarında, Kandilli Rasathanesi verilerine göre aletsel büyüklüğü MI = 6.6 (Mw=6.9) olan deprem sonrası İzmir’de önemli sayıda can kaybı yanı sıra bir çok bina hasar gördü, bir kısmı da yıkıldı. Yurt dışı kaynakların 7.0 olarak verdikleri deprem sonrası 1.500’den fazla da artçı deprem meydana geldi ve halen devam etmekte.114 ölü ve binden fazla yaralı ile bu yılın en ölümcül depremi olarak kaydedilen bu sarsıntı sonrası, bir çok bina da yapısal sorunla karşı karşıya kaldı ve bu konu ile ilgili tespitler halen devam etmekte.

     “Türkiye Deprem Tehlike Haritası” tanımı ile 1.1.2019 tarihinde yürürlüğe giren Türkiye Deprem Tehlike Haritasında İzmir ili 50 yılda %10 aşılma olasılığına sahip. Son 475 yıllık tekerrür için oluşturulmuş maksimum ivme değerinin 0.54-0.97 PGA (en büyük yer ivmesi değeri) arasında değiştiği kabul edilmektedir. Bu rakam net bir şekilde bölgenin deprem tehlikesinin göreceli olarak yüksek olduğunun göstergesidir. İzmir’i etkileyen bu deprem de belki de şiddeti açısından son 100 yıldaki en güçlü deprem olarak gözükmektedir.

     İzmir Körfezinde bir fay bulunmaktadır. Sisam depremi bu fay ile ilgili değildir ama İzmir’i ciddi bir şekilde etkilemiştir.  Tarihsel gelişime bakarsak, kenti etkileyen depremler içerisinde 10 Temmuz 1668 tarihli depremin İzmir fayından kaynaklanmış olması büyük olasılıktır. (Ergin ve diğerleri, 1967). Depremde İzmir kent merkezinde 20.000’e yakın insanın  öldüğü  rapor  edilmektedir.  Depremle  ilgili  olarak  verilen  yüzey  deformasyonları, İzmir  fayındaki  yüzey  yırtılmasını  tanımlar  nitelikte  değildir.

     Deprem  esnasında  Balçova  segmentinin yaklaşık 3 km kuzeyinde Narlıdere yelpaze deltası ucundaki İnciraltı  mevkiinde  meydana  gelen  yüzey  deformasyonları  sonucu  Sancak  Kalesinin  zemine  gömüldüğü  ve  kalenin  denize  doğru  30  metre  kayarak  yer  değiştirdiği  ve  bir  adacık şekline  dönüştüğü tariflenmektedir  (Ergin  ve  diğerleri,  1967;  Ambraseys  ve  Finkel,  1995).  Deprem  sonucunda  kent içerisinde kıyı boyunca da bazı çökmelerin oluştuğu ve denizin kara yönünde ilerlediğine ilişkin  gözlemler  sıralanmaktadır. Tanımlanan  bu  yüzey  deformasyonları  deprem  esnasında gerek  Narlıdere  yelpaze  deltası  gerekse  kent  içerisindeki  sahil  boyunca  yanal  yayılmaların oluştuğunu gösterir.

     Günümüze gelecek olursak, süregelen artçılar ve bunların İzmir fayını da tetikleyip tetiklemeyeceği konusundaki endişe nedeniyle şehirde yaşayan bir çok kişi tereddüt içinde ve ne yapacağını tam olarak bilememektedir. Bir çok binada strüktürel yapıyı oluşturan kolon-kiriş elemanlarında gözle görünen deformasyon ya da hasar olmasa bile, kolon-kiriş boşluklarını dolduran duvarlarda çatlaklar meydana gelmiştir. Bazı stüktürel çatlaklar ise görsel olarak tespit edilmesi zor konumda olabilmektedir.

     Belki bundan sonraki deprem yaşadığımız kadar sarsıcı olmayabilir ama bunun hiç bir garantisi yoktur. O nedenle, binalarımızın bir şekilde ciddi olarak gözden geçirilmesi gerekmektedir. Özellikle de 2000 yılından önceki binaların belki de performans testi olarak adlandırılan değerlendirmelerinin yapılması gerekmektedir. Nitekim bu kapsamda bir gayret olduğu, belediyelerin arşiv departmanlarından talep edilen betonarme projelerinin çok olması bu çabanın bir göstergesidir.

     Burada en önemli konu, binanın betonarmesinin ne durumda olduğudur. Beton kalitesi, yani betonun mukavemet gücünün yüksek olması çok önemli bir rol oynamaktadır. Her ne kadar betonarmede emniyet katsayısı 2,2 ise bile, binanın mevcut beton mukavemetini bilmek önemlidir. Denetim firmalarının devreye girmelerinden sonra beton kontrolü çok daha etkin bir şekilde yapılmaktadır ve binanın her aşamasında dökülen betonun kalitesi ile ilgili bilgi saklanmaktadır. Ama eski binalarda böyle bir durum söz konusu olmadığı için karot yöntemiyle binaların beton mukavemetinin ölçümünün yapılması gerekmektedir. Bugün için C25, C30, C35 olarak tanımlanan betonlar 60’lı yıllarda B160, 70’lerde B180 daha sonra da asgari B225 olarak talep edilmekteydi. B225 mukavemetin 225kg/cm2 olacağını, katsayı hesaba katıldığında betondaki müsaade edilen maksimum gerilimin  225/2,2=100 kg/cm2’yi aşmaması istenmekteydi.

     Kısaca özetlersek, yapı denetim kayıtlarından geçmemiş binanız varsa beton durumunu öğrenmek için karot testi yaptırabilirsiniz. Buradan betonda yeterli mukavemet çıkarsa, şayet binada kolon ve kirişlerde çatlak yok, demirlerde, özellikle temel seviyesine gelenlerinde korozyon izlenmiyorsa binaya performans testi yaptırmayabilirsiniz. Ama binanın zayıf noktalarının nerede olduğunu öğrenmek isterseniz performans testi durumu netleştirecektir.

     Bu testte binanın mevcut kolon ve kirişlerinin demirleri etriyeler de dahil programa girilmekte, beton kalitesi de girildiğinde size binanızın:
     1-  Oturulabilir,
     2-  İyileştirilebilir,
     3-  Güçlendirilebilir ya da
     4-  yakılması gerekir şeklinde bir sonuç verilmektedir.

     Bu basit anlatımın binanız hakkında nasıl bir yol izlemeniz gerektiği konusunda bir ön fikir vereceğini düşünüyorum. Tabi her zaman için deprem konusunda tecrübesi olan bir mühendisin konsültasyonuna ihtiyacınız olduğunu unutmayınız.

Önceki Yazılar :
Haberler
  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  İkinci dalga gelişmekte olan avrupa ülkelerini olumsuz etkileyecek

  Kripto para ile işlem yapmanın önündeki 5 bariyer

  Pandemi sonrası iş hayatında karma çalışma modelleri benimsenecek

  ‘Bitcoin’ araştırmasına uluslararası ödül

  ESHOT’un 2021 bütçesi oy çokluğuyla kabul edildi

  İhale Özetleri

  26 Kasım 2020 Tarihli ve 31316 Sayılı Resmi Gazete

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete 2. Mükerrer

  25 Kasım 2020 Tarihli ve 31315 Sayılı Resmi Gazete 1. Mükerrer

  Karayollarında Durum

  Aktif hasta sayısı 70 bine yaklaştı

  SU SAYACI TEST ve AYAR CİHAZI SATIN ALINACAKTIR

  ‘Süper Cuma’da 2 milyar TL rekoru bekleniyor

  Yöresel ürünlerin raf alanı büyüyecek

  Türkiye, 1 ayda 110 milyon dolarlık mandalina ihraç etti

  İlk yerli Tetanos-Difteri aşısı kullanıma hazır

  Döviz / Altın

  Borsalarda Alım-Satım

  Konak’ta nikâhla İstanbul sözleşmesi bir arada

  Büyükşehir, ikinci kadın sığınma evini hizmete açıyor

  İSİB, 2020’nin son sanal heyet organizasyonunu Kolombiya’ya yapıyor

  AVM sektöründe ikinci yeni dönem

  Uzundere’de ikinci etap kapsamında anahtar teslimi başladı

  Aksigortalılar dosya durumlarını WhatsApp bildirimleriyle anlık öğreniyor

  Güvenli alışverişin ilk adımı iade süreçlerini okumak

  “Sürdürülebilir kalkınma kadınların ekonomiye eşit katılımlarıyla mümkün”

  Renault Trucks Akademi, canlı sanal eğitimler ile fark yarattı

  Vestel ve Ege Üniversitesi teknoloji ve bilim iş birliğine imza attı

  Ege Ekonomik Forum 30 Kasım’da başlıyor

  Türkiye’de kamu istihdamı OECD ortalamasının altında

  İzmir’den Ortak Akıl Çağrısı: İzmir Zamanı

  Bodrum’da esnaflar mutlu, memurlara hayat zorlaştı

  ESHOT’tan Bornova’ya İzmirim Kart merkezi

  Zemin çözümleri sektöründe pandemiye rağmen yüzde 25 büyüme

  “Alkol satan ve satmayan bakkal ayrımı kaldırılmalı”

  Rüzgâr enerjisinde gençlere “dünya mühendisi” olma şansı

  Narlıdere ‘şiddete’ karşı tek yürek

  Başkan Oran’dan öğretmenlere anlamlı hediye

  “Orman yangını hava filomuz artacak”

  Gürer: 2021 bütçesinde de umut ışığı yok

  “Son sözlerini hiç unutmayacağız”

  Ödemiş’te Öğretmenler Günü’nde duygu dolu açılış

  İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin pandemi sürecindeki kriz yönetimine uluslararası övgü

  “Toplumsal cinsiyet eşitliği sağlanmalı”

  “Kadına yönelik şiddet insan hakları ihlalidir”

  Su Ürünleri Hal Fiyatları

  Sebze-Meyve Hal Fiyatları

  Bornova ve Susurluk’tan kardeşlik adımı

ÇOK OKUNANLAR
bu hafta | bu ay
Foto/Video Galeri
  Ticaret 26.11.2020
  Ticaret 25.11.2020
  Ticaret 24.11.2020
  Ticaret 23.11.2020
  Ticaret 21.11.2020
  Ticaret 20.11.2020
Para Piyasaları
Hava Durumu
Takvim
Üye Giriş
E-Posta :
Şifre :
Beni Hatırla
     
      Üye Olmak İstiyorum
      Şifremi Unuttum
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni